суботу, 26 грудня 2015 р.

Конспекти вокального гуртка "Естрадна пісня"




Конспект заняття вокального гуртка
"Вивчення, аналіз та художнє виконання пісні "На світанку"
слова та музика Марти Шпак

Розробила:
керівник гуртка колективу  естрадного співу  при
                                                         Забузькій ЗШ І-ІІІ ступенів
                                                                Бокало Н.З.


                              Анотація 
 Мета:  Шляхом розспівок, на різні види техніки, підготувати дитячі голоси до якісного співу. Ознайомити учнів з новою піснею «На світанку» Марти Шпак. Розвинути чистоту інтонування вокаліста при двоголосому співі , відпрацювання правильної подачі звуку під час виконання музичного твору. Поглибити художню культуру учнів під час виконання твору.
Завдання:
1.освітні:
Навчання правильному співочому диханню, спів слів на різні склади, спів інтервалів та арпеджіо.
Вчити передавати мелодію, чисто інтонувати.
 2.Розвиваючі:
Розвинути дикційні здібності та навички.
Розвинути образне мислення засобами музичної виразності,
логічні навички, вміння аналізувати смисловий зміст твору, глибоке розуміння у творі смислового значення слова, фрази, пропозиції, бачити в музичному образі смислові домінанти і втілювати їх у повсякденному житті.
Розвинути культуру і манеру сценічного вокального виконання: творче самовираження, вокальну індивідуальність, м'язовий апарат і дрібну дикційну моторику, вміння донести слово до слухача.
3.виховні:
Сприяти формуванню культури співу у вихованців, як естетичної потреби, як частини їх загальної художньої, а ширше - духовної культури.
Сприяти формуванню інтересу до індивідуальних форм вокального виконання, сольного співу, концертним виступам, творчого самовираження, для реалізації духовно-творчих потреб кожної дитини, при втіленні в пісні хвилюючих її почуттів і думок, розкриття смислового змісту виконуваного твору.
 Актуальність. Музиці належить особливе місце в естетично – художньому вихованні дітей, а також у всій системі формування творчої особистості. Палітра музики багата, мова її гнучка та різноманітна. Все, що не підвладне слову, знаходить відображення в музиці, особливо яскраво музика відображає велику гармонію природи.
Дітям  в цікавій та доступній формі  розповідається про існуючі  напрямки розвитку музики.
Практична значимість роботи. Конспект відкритого заняття вокального гуртка може бути використаний на гурткових заняттях у позашкільних навчальних закладах та на уроках музики у загальношкільних навчальних закладах.  На занятті керівник гуртка, за допомогою розспівок і музичних вправ працює над розвитком вокальних і музичних здібностей, метро-ритмічного слуху, знайомить учнів з жанровою класифікацією пісень.
Тема:         Вивчення,аналіз та художнє виконання пісні.
Мета:        Шляхом розспівок на різні види техніки підготувати дитячі голоси до якісного співу.
Ознайомити учнів з новою піснею «На світанку».
Вивчити мелодію пісні а також розділити співаків на 2 голоси. Слідкувати за чистотою інтонування,та досягти гармонічного художнього виконання твору.
Обладнання:фортепіано,ноутбук,мікрофони,монітори,колонки,підсилювач.
На занятті присутні двоє учнів-солістів Вікторія Тітчук,що займається вже другий рік та Анастасія Смаль - займається тільки 3 місяці. Викладач вибрала цих учнів за тим критерієм,що в них дуже схожі тембральні окраси голосів. І тому,хоча ці дівчатка займаються як окремі солісти,але на думку керівника вони можуть спробувати виступити й у дуеті.
Хід заняття.
1. Організаційна частина.
а)  привітання.
б) повідомлення теми і мети заняття:
Сьогодні в нас буде цікаве, дуже пізнавальне заняття, на якому я вас познайомлю з піснею «На світанку» Марти Шпак. Ми дізнаємося, про що йде мова у пісні, яка вона за характером виконання,зробимо повний аналіз та спробуємо пісню зробити більш цікавою,оригінальною, розучимо пісню на 2 голоси і виконаємо її старанно,чисто інтонуючи кожен голос, в характері патріотичної професійної пісні. І гарно розспіваємося на різні види техніки.
2. Організація пізнавальної діяльності гуртківців:
а) Розспівка. Розспівка. Це слово в усіх нас на слуху на кожному занятті. Чи не так? Давайте я дам точне його визначення, а ви мене доповните. Згода?
Розспівки – це спеціальні вокально-технічні і слухові вправи з метою підготовки голосового апарату і слуху співака перед початком концертного виступу або заняття соліста, ансамблю, хору. А зараз пригадайте, які розспівки ми використовуємо на заняттях?
1. Розспівки на правильне звукоутворення та звукоформування (висока та низька вокальна позиція, округлення, прикриття та резонування звуку,тембральна прикраса голосу).
2. Розспівки на правильну атаку звуку (м'яку, тверду, придихову).
3. Розспівки на правильне звуковедення (легато, нонлегато, стакато).
4. Артикуляційні розспівки (чітка вимова, дикція).
5. Інтонаційні розспівки (мелодичні, гармонічні, унісонні).
6. Розспівки, вправи на дихання (довге, коротке, ланцюгове).
7. Розспівки на рухливість та гнучкість голосів.
8. Розспівки на розширення діапазону.
Як бачите, існує безліч способів підготуватися добре до якісного співу. І, як ви вже (за роки заняття у вокальному гуртку) зауважили, вчитель на заняття чи перед виступом вибирає такі розспівки і вправи, які максимально підготують вас до виконання «тієї» чи іншої пісні, і, власне, такі розспівки, після яких буде легко відобразити стиль, характер, динаміку тієї чи іншої пісні.
На початку уроку ми з вами розспіваємося.
(виконуються розспівки на легато,стаккатто,розспівуємо арпеджіо та інтервали,всі розспівки співаємо на різні склади але початок співати слід на марморандо (з закритим ротом).
б) Ознайомлення з новою піснею.
Наступним кроком у нашому занятті буде знайомство з новою піснею «На світанку»,яку ми з вами прослухали наприкінці минулого заняття і ви зауважили,що вона вам сподобалась.Зараз ми її уважно прослухаємо її і подумаємо над тим яка це пісня,про що і т.д. (триває слухання).
Скажіть,будь ласка, про що йдеться у цій пісні? Яка будова літературно-пісенного твору? І на який з куплетів припадає кульмінація твору? А хто з вас знає,що таке кульмінація? Кульміна́ція (вершина) — Найвище напруження, піднесення у розвитку будь-чого,у даному випвдку - музичного твору.
Щоб вам було легше справитися з завданням вивчення мелодії та другого голосу(що в естрадному вокалі ще називається бек-вокалом), я підготувала надрукований текст пісні .
                             На світанку
                  слова та музика Марти Шпак.

На світанку рано-вранці
Мати доню виряджала:
Іди, доню, шукай долю -
Так вона мені казала.
Іди, доню, та вдягайся,    |
Шукай долю, розвивайся!    | (2)

А я піду в світ широкий,
Що матусенька казала,
Знайду волю, силу й долю,
Що земля подарувала.
А я піду та й співати,     |
Свою долю розвивати.       | (2)

Та й знесу до неба руки,
Щоб молитву заспівати
За родину, за Вкраїну
Буду Бога я благати:
Дай же, Боже, світлу волю, |
Розвивати нашу долю!       | (3)

Нашу волю! Нашу долю!

Отже пісенний музичний твір складається з акомпонементу (фонограми-) та літературного тексту ,що виконується голосом,тобто вокально. Що ж таке вокал?
Вокал – ( голос) – це   мистецтво володіння співочим голосом.
Які є напрямки вокалу? Існує кілька напрямків розвитку вокалу:
1. Народний, який віддзеркалює особливості співацької культури певного народу;
2. Академічний або класичний, який є результатом тривалого розвитку професійного музичного мистецтва;
3. Естрадний, притаманний його різним напрямкам – попу, року, репу тощо.
4. Джазовий, визначений зв’язками з негритянським фольклором, зокрема, блюзом.
А зараз прослухайте,будь ласка цю пісню ще раз і ми почнемо з вами вивчати мелодію. (Діти слухають,або + пісні,або - у виконанні вчителем вокальної партії).Ви прослухали пісню ,і скажіть,чи сподобалась вона вам? Яка будова пісні?(1 і 2 куплети виконуються однаково,а третій трішечки відрізняється від попередніх). Чим саме ж він відрізняється? По-перше перед третім куплетом треба зробити модуляцію.Що ж таке модуляція? Модуляція в музиці, зміна тональності із зсувом тоніки. У звичайній функціональній модуляції зв'язок тональності встановлює загальний для них акорд, що є посередником, міняє свою функцію при появі гармонійного звороту, характерного для нової тональності. Вирішального значення набуває модулюючий акорд з відповідною альтерацією.
Отже,починаємо вивчати з вами мелодію пісні.(.Йде вивчення вокальної основної партії по частинах. На приспіві вчитель розділяє учнів на 2 голоси і вчить кожну партію окремо з кожним з учнів).
Ось ми з вами вже вивчили 1 куплет пісні,давайте повторимо ще раз і добре запам'ятаємо. Далі так само вивчається 2 куплет твору,а за ним і третій. В третьому куплеті на при кінці співаємо останні 2 рядочки 3 рази .
Після вивчення кожного куплету по окремості - зводимо їх до купи. А зараз я хочу вам запропонувати виконати цей твір ще цікавіше! Так як в нас з вами дует і ми в приспіві вивчили другий голос (бек-вокал),то я хочу запропонувати заспівати Вікторії перший куплет,а приспів разом,Анастасія - заспіває другтй куплет (приспів разом),а третій розділемо на рядочки: Настя 1 і 2,а Віка 3 і 4. (Пробуємо співати по новому і слухаємо та аналізуємо чи гарно таким чином буде звучати твір? )
В нас виникає невеличка проблема. Коли після куплету починає вступати друга солістка - це надто яскраво і різко помітне,тому я хочу вам запропонувати останній рядочок куплетів заспівати разом в унісон. (Співають по іншому ,аналізують і визнають,що так пом'яшується вступ перед куплетом і кожному співаку легше вступити).
Коли твір вивчений та розібраний по голосам,приходить час поговорити про звукоутвореня. Що ж таке звук?
Звук – це найменший структурний елемент музики. Фізичне явище, що виникло внаслідок механічних коливань пружного тіла, що вібрує (струни, натягнутої шкіри, тощо). Звук,що має висоту, силу, тривалість і тембр – називається музичний.
Основними властивостями правильного звуковидобування є чистота інтонування,регістр,правильне формування ротової порожнини,а його красою та забарвленням є тембр. Ми знаємо,що саме тембр у кожної людини різний і тому ми можемо на слух впізнавати відомих співаків,або звучання різних інструментів.
А зараз проаналізуємо з вами динамічний рух пісні.  Дина́міка в музиці — одна зі сторін організації музики, тісно пов'язана з силою звучання, дією різних акустичних компонентів.
Основні позначення динаміки:
   forte.png (італ. forte, читається фо́рте) — голосно, сильно.
    piano.png (італ. piano, читається піа́но) — тихо, слабо
Проміжні градації динаміки:
mezzoforte.png (італ. mezzo-forte, читається ме́цо-форте) — помірно голосно:
    mezzopiano.png (італ. mezzo-piano, читається ме́цо-піано) — помірно тихо і т. д.
Максимальна та мінімальна динаміка позначається двома або більшою кількістю знаків, наприклад:
  fortissimo.png (форти́симо, італ. fortissimo) — дуже голосно,
  pianissimo.png (піані́симо, італ. pianissimo) — дуже тихо.
Для позначення поступової зміни гучності використовуються такі терміни
креще́ндо (італ. crescendo), поступове посилення звучання,
 димінуе́ндо (італ. diminuendo), або декреше́ндо (італ. decrescendo) — поступове ослаблення.
Отже, перший куплет ми починаємо співати,спокійно,тихо,ніжно,лагідно (на піано) - особливо на словах:"мати доню виряджала". Слова матері:"Іди доню...." також мають звучати з любов'ю в голосі,але так ,як це щире побажання для рідної дитини, то виконання його можна трошкі підсилити (меццопіано). В приспіві, коли вокалісти розходяться на 2 голоси,слід пам'ятати,що нижній голос має звучати тихіше ніж верхній,тому що у верхньому голосі звучить основна мелодика пісні.
Другий куплет можемо почати трішечки голосніше ніж перший, (на меццопиано),тому що починається логічний розвиток як мелодії,так і літературного тексту пісні,а приспів - відповідно - підсилити (до меццофорте). Після другого куплету починає звучати інструментальний програш,під час якого на сцені стояти струнко не сприятливо для глядача і для естетичного вигляду співаків. Тому можна запропонувати застосувати музично-ритмічні рухи.Тільки слід зауважити,що рухи мають бути не активними,скромними й не кидатись в очі своєю яскравістю. Слід пам'ятати,що в  ліричних піснях сценічні рухи мають доповнювати пісню,а не домінувати в ній. (робимо програш).
Після програшу звучить модуляційний акорд і саме на перші слова третього куплету припадає перша кульмінація -  це значить,що цих 2 рядки треба виконувати впевнено,голосніше наж попередні два куплети на форте і,згідно слів,"здійнявши руки до неба". А основна,головна кульмінація твору припадає на кінець (слова "Дай же,Боже"). Ці слова треба виконувати естетично піднесено,з благанням  та всією силою внутрішнього стану душі! (але ні в якому випадку не кричати і не викрикувати окремі слова).
Так як пісня в нас патріотична,то і виконувати її треба з гордістю,щирістю і любов'ю - так,щоб донести своїми голосами тремтіння й переживання струн людської душі,силу волі й духу,гордість за свою країну у кожне серце слухача!
3. Підсумок заняття.
а) закріплення вивченого.
Підсумовуючи сьогоднішнє заняття, давайте згадаємо, з якою піснею ми сьогодні ознайомились?
Так, пісня називається «На світанку».Хто є автором пісні? Марта Шпак. Давайте разом з вами визначимо, яка це пісня: народна чи професійна? Правильно, професійна.
Чому? Так, бо в цієї пісні є конкретний автор слів і музики.
А яка це пісня: хороводна чи обрядова, а може естрадна? Так, вірно, це естрадна пісня. А скажіть, будь-ласка, структура поетичного тексту є куплетна? Так, вірно, куплетна.
А за складом вона одноголосна чи багатоголосна? Так,вона може виконуватись як солістом,так і дуетом,дивлячись,як цей твір трактувати. Ми знаємо,що копіювання манер,тембру,та трактовки виконання в наш час не сприятливі для слухачів та виконавців,тому ми з вами сьогодні,зробивши ретельний аналіз пісні,зробили її зовсім в їншому вигляді,але не змінивши основної мелодії. Пісня " На світанку" у виконанні дуету у складі Вікторії та Анастасії отримала друге, нове життя!
(художнє виконання пісні)

Дуже добре!

Бачу ви багато запам’ятали з сьогоднішнього заняття. Бачите, яка маленька пісенька, а скільки цікавого за допомогою неї ми дізналися!
Надіюсь, ваша скарбничка знань поповнилася новими словами, які ви будете надалі використовувати у вашому лексиконі.
А ще надіюсь, що вам це заняття сподобалось! Отож…
б) Заняття наше на цьому завершено. Домашнім завдвнням для вас буде - повторити всі нюанси:літературно-художні,динамічні,тембральні,естетичні,та повторити й закріпити цю пісню .На наступному уроці ми її ще раз виконаємо,а також можемо включати до репетицій для різних тематичних концертів та конкурсів.
До побачення! Дякую за увагу!
   
  Розробка заняття за програмою
 «Колектив естрадної пісні»
              (середня вікова категорія)
                                         Анотація
 Актуальність. Музиці належить особливе місце в естетично – художньому вихованні дітей, а також у всій системі формування творчої особистості. Палітра музики багата, мова її гнучка та різноманітна. Все, що не підвладне слову, знаходить відображення в музиці, особливо яскраво музика відображає велику гармонію природи.
Враховуючи технічний прогрес у музиці, на занятті використовуються аудіо-матеріали, комп’ютерні програми. Велику увагу приділяється використанню роздаткового матеріалу, наочності, ігровій формі роботи, ознайомленню з музичними інструментами та їх звучанням в цікавій, доступній формі,  розповідається про існуючі  напрямки розвитку музики.
Інноваційність.  Під час заняття гуртка використовуються інтерактивні  методи навчання (гра «Музичні цікавинки», мозковий штурм «Світ музичного мистецтва»), які допомагають краще засвоїти матеріал.
Практична значущість роботи. Конспект відкритого заняття вокального гуртка може бути використаний на гурткових заняттях у позашкільних навчальних закладах, на заняттях вокального гуртка та на уроках музики у загальношкільних навчальних закладах.  На занятті керівник гуртка, за допомогою розспівок і музичних вправ працює над розвитком вокальних і музичних здібностей, метро-ритмічного слуху, знайомить гуртківців з жанровою класифікацією пісень, за допомогою  наочності, намагається  доступніше пояснити значення музичних термінів і їх використання на практиці
Тема:        Пісня – вокальний твір.
Мета:        Шляхом вокальних вправ на різні види техніки підготувати дитячі голоси до якісного співу.
Продовжувати роботу над піснею «Рідна школа» Н. Май.
Формувати вміння ансамблевого співу, дотримання правил гармонії та вирівнювання звуків у акордовому звучанні.
Поглибити знання учнів щодо музичних термінів, які зустрічаються у вокально-хоровій роботі.
Обладнання: синтезатор (фортепіано), демонстраційна дошка, камертон.
Наочність: малюнки із зображенням музичних інструментів, нот, знаків, штрихів.

Хід заняття.
1. Організаційна частина.
а) музичне привітання.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjKun5yfRb-erB0Cd0XmyYnB7AaxNRvl7eTuViPpiv7DMQV-bhBkzZh5nJBUWfcP16Bsj971a9j6WvpQVfjL6gBaZPKuliVrGAIjyCl4aEj6vJRT2g6cdb8JjiDUWwzVdA2bzkxf482xkuS/s1600/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D1%8B%D0%B9+%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%83%D0%BD%D0%BE%D0%BA+(17).png

б) повідомлення теми і мети заняття:
Сьогодні в нас буде цікаве, дуже пізнавальне заняття, на якому ми продовжимо працювати над піснею «Рідна школа». Ми дізнаємося, що
означають деякі нові музичні терміни. І гарно розспіваємося на різні види техніки.

2. Організація пізнавальної діяльності гуртківців:
а) Розспівування.
На початок ми з вами розспіваємося.
Розспівки на легато:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj178HnHndg-CcjiVhTn988EiCgI-EWuILJ-YJpkpffJE5PQYxocl9c3T_r2g_s0yDoUOtF1t_hkavcYafjEW6RpYLq7t6Bi7A4WTGrFShNjAd1jtja8cpTz0cMaRqK1odsBP9L4B_G-L4t/s1600/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D1%8B%D0%B9+%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%83%D0%BD%D0%BE%D0%BA+(18).png

Розспівка на легато і стакато:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEip4csm9xC3UNMcwqazJn8WMV-P85ALoFRzD137QmMuN_lvGbfkamEq-_r9KjkXUgffBegtkSlf9QGi29VwdGWew2JGVJRoQGaK_TT2NuBSYWHJsl4NNaRQF1opUNiAjaNP35DiwuhYB4G_/s1600/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D1%8B%D0%B9+%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%83%D0%BD%D0%BE%D0%BA+(19).png

Розспівки на стакато:
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEi0lYlO9X7qgEwCGDP11t5MUuJUJkqUlhyyRmooOIcbhSGNZc4NLms5MEjtTgdWM87Bn_vAY7Z0aX-xEfcakQS5wT0t68dszJum_TD4gq2gZLwhMee7s9nQIj2Jgsisf-X1PmvJiyhH3zSW/s1600/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D1%8B%D0%B9+%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%83%D0%BD%D0%BE%D0%BA+(21).png


б) Повторення вивчених пісень.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjpQFTE0YIAglcqCmszpiz37_r4ijRPaIAcUExk7AsJxA4eRSdyEfk-cMEoyJyukUBiN42PkniIjpSE7WAPRJL_TawpIt4Z2uPQF3uySsqXt_uABL0-1c2xjztis25azZXri4SjqjsBB38D/s1600/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D1%8B%D0%B9+%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%83%D0%BD%D0%BE%D0%BA+(22).png
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjzGOyfkTN6tGwVZmDS9DJ1dFu1EqJDC_anDji0hKktgDUEolwGmvkyr4shOSh3O7R0lXlR4EGMWH9cO9Gr1bydnjS5ScbGI687MsZYHKkJ3pLSzLpMefkeVzg0P119cBE34AbF9hgdQyY8/s1600/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D1%8B%D0%B9+%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%83%D0%BD%D0%BE%D0%BA+(23).png


3.Основна частина.

Вивчення основних понять і термінів.

Розспівки – це спеціальні вокально-технічні і слухові вправи з метою підготовки голосового апарату і слуху співака перед початком концертного виступу або заняття соліста, ансамблю, хору. А зараз пригадайте, які розспівки ми використовуємо на заняттях?
1. Розспівки на правильне звукоутворення та звукоформування (висока вокальна позиція, округлення, прикриття та резонування звуку).
2. Розспівки на правильну атаку звуку (м'яку, тверду, придихову).
3. Розспівки на правильне звуковедення (легато, нонлегато, стакато).
4. Артикуляційні розспівки (чітка вимова, дикція).

5. Інтонаційні розспівки (мелодичні, гармонічні, унісонні).
6. Розспівки, вправи на дихання (довге, коротке, ланцюгове).
7. Розспівки на рухливість та гнучкість голосів.
8. Розспівки на розширення діапазону.
(Можна з гуртківцями пригадати кілька розспівок).
Як бачите, існує безліч способів підготуватися добре до якісного співу. І, як ви вже (за роки заняття у вокальному гуртку) зауважили, вчитель на заняття чи перед виступом вибирає такі розспівки і вправи, які максимально підготують вас до виконання «тієї» чи іншої пісні, і, власне, такі розспівки, після яких буде легко відобразити стиль, характер, динаміку тієї чи іншої пісні.
Які ще нові терміни ми використовували?
Вірно, це легато, стакато, нота сі, форте, піано, тон, камертон. Бачите, яка багата музична мова на професійні терміни! Давайте разом з вами дізнаємося, що вони означають.
Слово «легато» (прикріпляється на демонстраційну дошку надруковане слово legato). Якщо у вашому житті ви десь зустрінете ось такий напис, то знайте, що це слово, якщо його перекласти з італійської, означає зв’язно, злитно. Це таке виконання, коли перехід від одного звуку до іншого відбувається зв’язно, без перерви між ним. Цей термін в нотах позначається лігою, яка з’єднує між собою ноти, якщо їх потрібно зв’язно проспівати. Давайте ми цей термін втілимо в життя і заспіваємо розспівку на legato.
Протилежне за значенням слову legato – це слово«стакато» (прикріплюється на демонстраційну дошку аркуш паперу із написом staccato).
У перекладі з італійської – уривчастий, відокремлений. Це уривчасте, коротке виконання звуків голосом або на музичних інструментах, це один із основних прийомів звуковидобування. В нотній грамоті стакато позначається крапкою. Давайте разом заспіваємо вправу на staccato.
Продовжуємо знайомитися з термінами, які використовувались у роботі над піснею. Наступне слово, яке ми з вами виділили – це «форте». Маю надію, що всі ви знаєте, що це слово означає. Так, правильно, у музиці це означає голосно. І записується воно так – F (демонструю гуртківцям аркуші паперу із написами F і P). І, альтернативне слову форте – це слово …? Вірно, «піано». Піано у музиці означає «тихо».
Форте і піано відноситься до динамічних відтінків у музиці.
Далі в черзі чекає нас слово «спів». Дайте мені визначення цього слова. Так, вірно, спів – це виконання музики за допомогою голосу, мистецтво передавання засобами співацького голосу художнього змісту музичного твору.
А скажіть мені, будь-ласка, яким може бути спів? Сольним, ансамблевим (дует, тріо, квартет, квінтет, секстет і т.д.), хоровим, з супроводом, без нього. До речі, як називається виконання музичного твору без супроводу? Вірно, а капела.
Спів поділяється на три види – академічний або класичний, народний та естрадний.
Зі співом закінчили, переходимо до слова «хором». На вашу думку, як можна пояснити значення цього слова? Мені здається, що вам не складно буде дати визначення цьому слову.
Добре, а я вам розповім детальніше. Хор в перекладі з грецької означає «юрба», «збори». Це співацький колектив, створений для спільного
виконання переважно багатоголосних вокальних творів. За складом голосів хори бувають: однорідні (жіночі, чоловічі, дитячі) та мішані.
За кількістю партій – одноголосні, триголосні, чотириголосні і т.д. Мінімальний склад мішаного хору – 12 осіб. Максимально – обмежень немає.
Є ще інші значення цього слова.
Хор – це колективний учасник трагедій та комедій в античному театрі.
Хор – це культовий груповий танець зі співом.
Хор – це музичний твір, призначений для хорового виконання.
Це місце для півчих в християнських храмах (хори).
У нас для розгляду залишилося ще 2 слова. Одне з них – це слово «звук».
«Звук» – це найменший структурний елемент музики. Фізичне явище, що виникло внаслідок механічних коливань пружного тіла, що вібрує (струни, натягнутої шкіри, тощо). Звук, має висоту, силу, тривалість і тембр – називається музичний.
 Підсумовуючи сьогоднішнє заняття, хочу сказати, що винуватиця тих всіх цікавих, я надіюсь, музичних розповідей є пісня. Отож, кілька слів (для поповнення вашого багажу знань) хочу сказати: «а що ж це таке «пісня»?
Це найбільш поширена форма вокальної музики, яка поєднує поетичні та музичні образи, а також, загальна назва твору, призначеного для вокального виконання.
Жанрова класифікація пісень здійснюється за різними ознаками:
1. Народні та професійні.
2. Ліричні, героїчні, хороводні, обрядові, любовні, сатиричні, танцювальні, естрадні та ін.
3. За походженням – міські, селянські, бурлацькі, стрілецькі, жниварські, рекрутські, авторські, туристичні та ін.
4. За складом – одноголосні та багатоголосні.
5. За формою виконання – сольні, ансамблеві, хорові, без супроводу, з супроводом.
Музична форма пісні пов’язана зі структурою поетичного тексту. Найбільш поширена є куплетна форма. Плідно працювали в жанрі пісні О.Білаш, І.Дунаєвський, В.Івасюк, А.Кос-Анатольський, М.Леонтович, М.Лисенко, С.Людкевич, П.Майборода… Може ви продовжите цей список?
  К.Стеценко,  А.Філіпенко,  І.Шамо,  В.Шаповаленко, Алла Мігай, А.Шепель, та ін.
3. Підсумок заняття.
а) закріплення вивченого.
Підсумовуючи сьогоднішнє заняття, давайте згадаємо, з якими новими музичними термінами ми сьогодні познайомились?
Назвіть мені слова, які вам запам’яталися найбільше.
Дуже добре!
Надіюсь, ваша скарбничка знань поповнилася новими словами, які ви будете надалі використовувати у вашому лексиконі.
А ще надіюсь, що вам це заняття сподобалось! Отож…

Пісня «Рідна школа». Показ-виконання.

Музичне закінчення:


1 коментар: