суботу, 26 грудня 2015 р.

Конспекти вокального гуртка "Дівочий хор"


                         Конспект                                                                
       заняття вокального колективу
                         «Дівочий хор»






Розробила:
                                        керівник вокального гуртка «Дівочий хор» 
                                        при  Забузькій ЗШ І-ІІІ ступенів
                                                                Бокало Н.З.







                                   Тема. Активна музикотерапія.

Мета. Вчити учнів досягати чистоти інтонування при виконанні вокальних творів, дотримуватись правил гармонії та метроритму, познайомити з елементами нотної грамоти та правилами нотного запису.
Розвивати творчі здібності шляхом залучення до вокально-хорової діяльності, емоційного виконання творів. Формувати сталий інтерес до музичної культури.
Виховувати естетичне сприйняття мистецтва, позитивне ставлення до навколишнього світу.
Завдання.
-         створити радісну, доброзичливу атмосферу, яка сприяє успішному входженню дитини у світ музики;
-         вчити співати вдумливо і виразно, чисто інтонуючи мелодію пісні;
-         розвивати рухливість артикуляційного апарату, розширювати співочий діапазон;
-         формувати чітку співочу дикцію.
Обладнання.
 Музичний центр, синтезатор, мікрофони, фонограми  пісень, елементарні ударно-шумові музичні інструменти.
                                          Хід заняття.
I.Організаційний момент.
 Шикування перед класом.
Вхід під музику «День і ніч»
Музичне вітання.  Р.Роджерс  «До-ре-мі» із к-ф. «Звуки музики».
Вступ
II. Мотивація навчальної діяльності.
Я дуже рада новій зустрічі з вами . Світ музики загадковий і незвичайний. Зрозуміти цю царину звуків може лише той, хто вміє слухати і чути, бачити у звичних речах незвичне, хто любить мріяти і фантазувати, хто прагне до пізнання і творчості. Спілкуватись у цьому світі належно на особливій мові – музичній, якою сьогодні ми будемо вчитись володіти.
III. Актуалізація опорних знань.
Що повинен знати композитор, щоб записати музику або виконавець щоб її виконати? (Ноти, нотну грамоту).
Сьогодні на нашому занятті за допомогою музики ми спробуємо створити радісну, доброзичливу атмосферу і познайомимося з елементами нотної грамоти.
Отож ми розпочинаємо подорож до країни «Музика», де на нас вже чекають друзі - Веселі нотки. А живуть ці друзі у будинку з п’яти «поверхів», який називається Нотний стан.
П’ять  лінійочок чудових
Ми назвали Нотний стан.
І на них Веселі нотки
Розмістились по місцям.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgFzcbPg705SIhgbgscOuVKN3loENgwhn8dBX0mvCKLvViGKx0NXK1HOLoCDq69X4WRpY83pgY_4H6yAuwVVxcK_9zrXim-th3nmpJ8vdZgDFDjz1c8_h6TNSTQlv31NanGvkQd-T-2yuCC/s1600/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D1%8B%D0%B9+%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%83%D0%BD%D0%BE%D0%BA+(14).png


Діти, погляньте на нотний стан. Лише сьогодні зранку там були ноти, але раптом вони кудись зникли. Ми будемо змушені  вирушити в подорож, щоб повернути їх на свої місця. Вирушаємо? Що ж, тоді в дорогу…
IV. Основна частина.
На чому можна подорожувати?
Виконання голосових вправ («Коник», «Потяг», «Літак», «Машина»)  
                Музична гра-драматизація
                               «Композитор»
УЧИТЕЛЬ:  Діти, сьогодні я розповім вам про незвичайну подію, яка трапилась з одним моїм знайомим. Хочете послухати?
ДІТИ: Звичайно хочемо.
УЧИТЕЛЬ: Тоді треба бути дуже уважними. (Звучить спів пташок «Музика лісу»). Пішов композитор до лісу, замилувався природою, чарівним співом пташок, та й загубив свої ноти з папкою. (В цей час роздаються картки-ноти).
Коли ж він вже втомився від ходіння по лісу, то вирішив сісти на пеньочку та записати уривки мелодій, які надихнув йому ранок, спів пташок, шелест дерев та трав у лісі. Але розкривши папку, він, раптом, побачив, що вона порожня, всі нотки розгубилися по дорозі. Засумував тут композитор, адже він загубив самих вірних своїх друзів.
Діти! Може ми з вами йому допоможемо?
ДІТИ: Так! А що треба робити?
УЧИТЕЛЬ: Треба погукати ноти, може вони почують нас і відгукнуться? Отож давайте пригадаємо власні імена-назви нот. (Діти перелічують ноти : до, ре, мі, фа, соль, ля, сі).
УЧИТЕЛЬ: Молодці діти! Вірно назвали нотки. Тепер лишається їх погукати, але вони відгукнуться лише на чисте інтонування свого звуку-імені, тому і гукати їх треба мелодією.
ВЧИТЕЛЬ: співає запитання «Нота «До» де ти?». В цей час дитина, у якої опинилась картка ноти «До» - відгукується  співом «Нота «До» - я ось!» - встає і підходить до «композитора», який співає вітання:
«Дуже радий тобі я люба нотонька моя.»
КОМПОЗИТОР: Тепер в мене є надійна опора, перший, головний звук.

(після виконання кожного із завдань одна нота повертається )
 Одна нотка хоче повернутися у свій будиночок (До)
Ну що ж, розігріли голосові зв’язки  і дісталися  країни «Музика» де всі співають. Ми з вами теж розспіваємось. Повторення правил співу:
«Щоби правильно співати -
Треба сісти, або встати.
Спинки рівно, як тростинка,
Ручки вниз, чи на колінка».
Розспівування.
1.    Вокальна вправа «Сходинки».
Чітка дикція
Штрихи
Динаміка
2.    «Зійшов місяць» В. Попович.
Робота над диханням
Побудова терції
Спів по руці
Молодці! Ви гарно виконали завдання і повернули додому ноту Ре.
(нота прикріпляється на нотний стан)
Вокально-хорова робота.
 А тепер давайте подаруємо усім гарний настрій та виконаємо пісню «День і ніч». Старайтесь передати настрій пісні, який він?
Виконання пісні «День і ніч» (бажаючі солісти виходять до дошки)
Робота над дикцією, побудова терції у приспіві.
Ось ми і знайшли ноту Мі.
Наша подорож продовжується. І зараз – нове завдання.
Робота з поняттями. Ритм.
Музично-ритмічні вправи. Засвоєння поняття ритм.
Я декілька разів проплескаю в долоні, а ви повторите те, що я покажу. Тільки слухайте  уважно. І плескаємо лише по моїй команді та не голосно.
Ритмічні диктанти.
(повторення учнями ритмічних вправ, гра «Луна»)
Я думаю ви звернули увагу на те, що у кожній фразі, яку ви повторювали зустрічались довгі і короткі звуки? Чергування довгих і коротких звуків в музиці називається ритмом. Запам’ятайте нове слово, повторіть його.
Завдання ускладнюється.
Проплескайте ритм: довгі звуки – удари по колінам, а короткі - в долоні. Будь - який ритм можна записати спеціальними позначками. Про це ми поговоримо на наступних заняттях. А сьогодні ми спробуємо використати власні знаки і виконати ритмічний малюнок.
Завдання «Музична сороканіжка».
На дошці зображена сороканіжка з великими і маленькими кружечками , які символізують довгі і короткі звуки. Учні виконують ритмічні вправи.

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiHrHYIDeo8LdAdd9nd_jthl5gwUvKTcU9Yy8hIIK0aHfIvo9BOP7wB5-z7N0ixU2ug7uRWcv1gZq_oqcoyFWGJBIcWoAWQhfYkqenO5153lWi2XyKwOvyLC4QqE6JQ-hM0A3cIpZ3FBW5x/s1600/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D1%8B%D0%B9+%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%83%D0%BD%D0%BE%D0%BA+(15).png

Нота Фа повертається в будиночок.

Найкраще відтворити ритм за допомогою шумових і ударних інструментів.
Музикування. Гра на елементарних шумових інструментах.
П. Чайковський «Марш дерев’яних солдатиків» у супроводі учнівського акомпанементу.
Прекрасне виконання твору. Нота Соль прикріплюється на нотний стан.
А зараз я запрошую вас на прогулянку до казкового лісу.
Фізкультхвилинка. Н.Май «Котику, Мурчику»
 Як гарно ви рухались, а рух – це здоров’я.
Нота Ля повертається на нотний стан.
Чудова подорож відбулася у нас по музичній країні. Але найкраща країна для кожної людини, це його батьківщина.
Виконання пісні «Україно моя»
З яким настроєм виконується ця пісня? Які почуття передає в ній автор?
Нота Сі повертається додому.
Погляньмо на нотний стан. Всі наші ноти повернулися до свого будиночку. Вони знову будуть з вами співати, танцювати, грати на музичних інструментах.               
V. Рефлексія.
Наша подорож закінчилась. Хто хоче поділитися своїми враженнями?
З якими елементами музичної мови ми сьогодні познайомились? (Ритм) Дайте визначення цьому поняттю.
Мені цікаво як ви оцінюєте свою роботу на занятті. Хто вважає, що працював дуже гарно, нехай заспіває – А. Хто вважає, що ще не все у нього виходить ідеально, нехай заспіває – О. https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiuijZvF1N16Ylq8ExXYuCTB-ia5SGBK7RZ6Ge0uCzPvir5Ciy29VSYBw1XBudCgHvn0ay0q0ro_egyBHs3gYzEE4PysItzPqmIgB5bKiFeybiDdrDRG-uCQBJau-q5kpAv_eG8_pJosA3W/s1600/%D0%9D%D0%BE%D0%B2%D1%8B%D0%B9+%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%83%D0%BD%D0%BE%D0%BA+(16).png
Учні оцінюють свою роботу.
Музична перерва. Орієнтовна структура заняття вокального гуртка

Дидактичні матеріали:
                                       Голосові ігри  
Коник
На конику верхи                                   
Хто приїде перший?                                 
Дзвінко цокають копитця                          
Чи не час нам зупиниться?                      
Тпру-у-у!
(Діти клацають язичком, змінюючи форму губ)
Потяг
Їде потяг, аж летить,
Нам його не зупинить.
 (діти то прискорюють, то заповільнюють звуки «ту-у-у», « чух-чух», вимовляють на видих «ш-ш-ш»)
Літак
Полетить наш літачок
Аж до неба, до зірок.
(діти тягнуть звук «у-у-у» з видуванням повітря через стиснуті,витягнуті трубочкою губи, змінюючи висоту звуку)
Машина
На машині їхали,
Місто все проїхали.
(діти імітують звук «р»)
                     музично-дидактична гра  «ПОМІНЯЙ ПАРУ»                                                        
Мета гри: розрізняти побудову музичних фраз із затакту.
Діти шикуються парами по колу одне проти одного: хлопчики стають спиною до центру, дівчатка – обличчям. Руки розкриті в сторони, п’ятки разом.
1-й такт. Трохи повернувшись ліворуч, діти торкаються одне одного пальцями правих рук.
2-й такт. Повернувшись праворуч, повторюють той же рух ральцями лівих рук.
3-й такт. Піднявшись на півпальці, виконують три плавних кроки, повертаючись на місці (через ліве плече) проти годинникової стрілки на 360.
4 – 5-й такти. Повторюють рухи 1 – 2-го тактів, повертаючись спочатку праворуч, потім ліворуч.
6-й такт. Піднявшись на півпальці, виконують три плавних кроки, повертаючись на місці (через праве плече) за годинниковою стрілкою на 360.
7 – 8-й такти. Виконуючи чотири, танцювальних кроки, діти прощаються зі своєю парою легким нахилом голови, розходячись в різні боки. Хлопчики виконують танцювальний крок, починаючи з правої ноги, і рухаються по колу за годинниковою стрілкою. Дівчатка, виконуючи той же рух, просуваються проти годинникової стрілки. На кінець 8-го такту діти зустрічаються з наступною парою і повторюють вправу.


  


Конспект заняття вокального гуртка
«Дівочий хор»










Розробила:
                                                 керівник вокальног гуртка «Дівочий хор»
                                                при Забузькій ЗШ І-ІІІ ступенів
                                                         
                                                                Бокало Н.З.



Тема: Пісні сучасних українських та зарубіжних композиторів.
Розучування вокальних творів. Музична драматургія.
Розучування пісні Наталії Май «Добра пісня»
Навчальна мета:
працювати над виробленням вокально-хорових навичок;
ознайомити з новою піснею, вивчити перший куплет;
працювати над виробленням навичок сольфеджування.
Виховна мета:
формувати художній смак, музичні інтереси дітей;
виховувати у дітей патріотичні почуття;
виховувати любов до рідної мови, до української пісні;
виховувати любов і шану до творчості Л.Бетховена.
Розвиваюча мета:
розвивати навички активного сприймання музичного твору, вчити розрізняти елементи музичної мови, використані для створення певних навичок.
розвивати артистичні, музично-творчі здібності дітей, розкутість, впевненість та самовдосконалість.
Обладнання:
Портрет Л.Бетховена.
Таблиця-наочність з вправою для сольфеджування.
Програвач.
Музичні ілюстрації в грамзапису.
Хід заняття
Організаційний момент. Музичне вітання «Добрий день!» (по мажорному тризвуку).
Розспівування з освоєнням музичної грамоти. Сольфеджування вправи.
Розспівка на склади: «ділі-ділі-дон» по півтонах вгору і вниз.
Розспівка на склади «мі - ме - ма - мо - му» по мажорному тризвуку вгору і вниз.
Вправа для сольфеджування.
Робота над вправою:
визначення розміру;
тактування в розмірі 2/4;
визначення тривалостей нот;
відтворення ритмічного малюнку вправи;
читка нот за вказівкою вчителя;
сольмізація вправи з тактуванням;
3. Перевірка домашнього завдання:
Виконання української народної пісні «Іди, іди, дощику!» різними динамічними відтінками на рр, р, тр, тfff,  pp(дуже тихо, тихо,не дуже тихо, не дуже голосно, голосно, дуже голосно).
4. Вивчення нового матеріалу. Розучування пісні
Українська пісня - це великий скарб нашого народу, його душа. Адже у пісні - його радощі й болі, любов до рідної землі та ненависть до ворогів. У пісні - вся краса людських почуттів та невмирущість традицій. Пісня - це наша історія.
Хто не знає рідної мови, цурається рідної пісні. Обкрадає свою душу, зневажає свій народ. Ми повинні пишатися тим, що ми українці, адже наша мова одна з найспівучіших, а наша пісня відома у всьому світі. Це наша гордість, наше багатство.
І сьогодні ми будемо вивчати пісню сучасного українського композитора і поета Наталії Май «Добра пісня».
Будь ласка, уважно послухаєте її і скажете який характер цієї пісні.
(В пісні розповідається про те, що ми живемо на найкращій землі, на рідній Україні. Пісня патріотичного характеру, сповнена любові до своєї держави, до своєї мови, бо то мова наших прадідів. Якщо ти зрікаєшся своєї пісні, то ти нехтуєш своїм народом. А втративши народ - хто ти є і що ти?)
(Характер пісні - веселий, енергійний).
А зараз вивчимо слова першого куплету пісні (робота над дикцією).
Гра «луна» при вивченні мелодії першого куплету пісні. Спів першого куплету без супроводу із акомпанементом. Художнє виконання першого куплету пісні та приспіву.
Пісня виконується в помірному темпі, не поспішаючи. 1 куплет складається з двох музичних речень, в яких по дві фрази:
фраза - починаємо з тр і поступово збільшуємо звучання на крещендо, доводимо до тf  і вертаємось знов на тр.
фраза - починаємо з тихого звучання тр і поступово доводимо доff і зводимо звучання на тр.
Приспів виконується патріотично, починаючи з тр, поступово збільшуємо звучання (крещендо) до ff,  закінчуємо приспів співом «ствердження та впевненості» на тf .
Домашнє завдання: вивчити напам'ять слова пісні.
5. Слухання музики. Л.Бетховен. Увертюра «Егмонт».
Давайте пригадаємо, що таке музична драматургія?
Музична драматургія - це втілення драматичної дії у музичних творах різних жанрів. Музична драматургія створюється на основі розвитку одного або кількох контрастних музичних образів. Вони взаємодіють, конфліктують і тим самим стають основою для відтворення значущих життєвих надій і втілюються у музичних творах.
Сьогодні ми послухаємо твір великого німецького композитора Людвіга ван Бетховена. Ось його портрет.
Однією з головних ідей творчості композитора є ідея незалежності людського духу. Тема героїчної боротьби за свободу з особливою силою втілена в його увертюрі «Егмонт». Це одна із сторінок героїчної боротьби фламандського народу (Нідерланди) проти іспанських завойовників. Сміливий і мужній граф Егмонт очолив повстання, яке було жорстоко придушене іспанськими правителями. Підступно схоплений ворогами Егмонт був засуджений до страти. Герой гине, але не гине ідея боротьби за свободу.
Перш ніж ми будемо говорити про музику, давайте пригадаємо, що таке увертюра? Увертюра - це оркестрова п'єса, яка виконується перед театральною виставою (це може бути опера, балет, оперета, музична вистава) і вводить в коло ідей і настроїв, які пануватимуть у виставі. Але увертюра може бути і самостійним оркестровим твором. І от увертюра Л.Бетховена - це самостійний музичний твір.
У музиці непримиренну боротьбу народу композитор передає через протиставлення двох образів - образу іспанських гнобителів та образу пригніченого народу. Контраст інтонацій і музичних тем драматизує розвиток музики.
6.      Підсумок заняття.
Учитель. Ось і добігає кінця наше заняття.
Домашнє завдання :
^ вивчити напам'ять слова пісні «Добра пісня»;
^ пригадати, які ви знаєте сучасні дитячі твори.

  
КОЛЯДКИ І ЩЕДРІВКИ
План-конспект заняття

Мета:
навчальна: розширювати знання учнів про пісні календарно-обрядового циклу – духовну основу життя народу; закріпити знання учнів про народні обрядові пісні, зокрема колядки і щедрівки; увести учнів у світ творчості Василя Барвінського та продемонструвати зв'язок між народною і професійною музикою; розучити колядку «Бог Предвічний»; формувати вміння емоційно, виразно та творчо виконувати обрядові пісні;
розвивальна: сприяти розвитку артистичних здібностей та інтересу до народної творчості;
виховна: виховувати музичний смак, любов і повагу до традицій українського народу та бажання зберегти і передати ці скарби наступним поколінням.
Дидактичний матеріал:
·        В. Барвінський. Фортепіанний цикл «Колядки і щедрівки».
·        Колядки «В глибокій долині», «Добрий вечір тобі» - виконання.
·        Колядка «Бог Предвічний» - розучування.
·        Репродукція картини В. Іваніва «Щедрий вечір» - огляд, творча інтерпретація.
Демонстраційний матеріал: репродукція полотна В. Іваніва «Щедрий вечір», ілюстрації.
Роздавальний матеріал: тексти колядок і щедрівок.
ХІД ЗАНЯТТЯ
1.     Організаційний момент.
2.     Оголошення теми і завдань заняття гуртка.
-         На сьогоднішньому занятті у центрі нашої уваги колядки і щедрівки – це пісні народних зимових обрядів. На нас чекає цікава і захоплива мандрівка до світу обрядової народної творчості. А ще ми ознайомимося із професійною музикою. Створеною на основі колядок і щедрівок. Отож, почнемо.
3.     Актуалізація знань учнів.
На уроках музичного мистецтва ми вже знайомилися із народними календарно-обрядовими піснями, що пов’язані із зимовими святами.
-         Як називаються такі пісні? Наведіть кілька прикладів таких пісень.
-         Яке свято українці величали колядами, а коли співали щедрівки?
-         А які почуття і образи втілені в колядках?
-         Які засоби музичної виразності передають ці почуття?
-         Великої наспівності та плавності додають широкі розспіви .
4.     Розспівування.
ü Розвиток і закріплення музичного слуху на ладовій основі;
ü координація слуху з голосом;
ü вироблення правильної вимови голосних і приголосних;
ü вироблення вокально-технічних навичок;
ü розвиток співацького «ланцюгового» дихання.
5.     Виконання вивчених колядок і щедрівок. «В глибокій долині» та «Возвеселімся».
-         Виконаймо колядку і щедрівку, поринувши в атмосферу цього чудового свята. Пам’ятайте про правильну співоцьку поставу.
(Художнє виконання пісень)
6.     Розучування колядки «Бог Предвічний»
·        Демонстрація пісні.
·        Визначення побудови музики, до якої належить пісня.
·        Словникова робота.
·        Визначення характеру виконання.
·        Пофразове розучування партій І та ІІ голосів.
·        Виконання першого куплету колядки.
7.     Перегляд репродукції картини В.Іваніва «Щедрий вечір"
-         Щойно ми відчули, як пісенна творчість передала нам атмосферу свята. Проте ми вже знаємо, що ті самі почуття й життєві явища по-різному відображаються у різних видах мистецтва, адже мова (засоби виразності) різних видів мистецтв є різною.
-         Порівняйте образи на картині із образами народних пісень і скажіть, чи вдалося художникові передати атмосферу народного свята.
-         Хоча мова образотворчого мистецтва відрізняється від вави музичного мистецтва, проте ці твори об’єднує єдиний образ – образ емоційного піднесення, радості, світла і духовної чистоти.
(Демонстрація репродукції картини)
8.     Слухання фрагмента із фортепіанного циклу «Колядки і щедрівки»             В. Барвінського.
-         Українська народна музична спадщина – це душа народу й невичерпне джерело професійної музичної творчості. Як ви вже знаєте, професійні композитори часто зверталися до календарно-обрядових пісень. Беручи за основу мелодику веснянок, колядок і щедрівок, вони створювали нову інструментальну музику. Український композитор ХХ століття, наш земляк Василь Барвінський написав унікальний фортепіанний цикл «Колядки і щедрівки» Він містить 22 фортепіанні обробки українських колядок і щедрівок. Сьогодні ми прослухаємо фрагмент із цього циклу.
Проблемне завдання                                                                                                                                                                               
·        Чи вдалося композиторові передати красу народних пісень та обрядів.
 (Слухання та обговорення фрагмента )
9.     Підсумок заняття.
-         Сьогодні ми поринули у світ української народної творчості. Ви ще раз переконалися, яке велике значення відіграють традиції у нашому житті, яку духовну красу несуть із покоління в покоління народні звичаї.
-         Поділіться своїм враженнями від прослуханої музики з батьками й 

Конспект заняття вокального гуртка

 Під музику «Морозець» до класу входять діти та сідають на свої місця.
Заняття гуртка  розпочинається з музичного привітання: «Завітайте всі до нас».
Вчитель: Ось зовсім недавно в наших краях  царювала  красуня – осінь. І щоб вона не сумувала  ми сьогоднішнє заняття  почнемо  з  розпівки  «Осінь грає на дуду..». Нагадую дітям правила  співу.
Виконується розпівка «Осінь…»
Вчитель: Діти а хто може сказати яка пора року йде після осені? (Відповіді дітей)
– Правильно зима. А що відбувається взимку?? (Відповіді дітей) А зараз ми разом з вами перенесемося до зачарованого зимового лісу. А щоб нам всім до нього потрапити,  нам потрібно заспівати чарівну розпівку «Морозець щипає щічки».
Виконується розпівка «Морозець»
Вчитель: (На фоні звуку метелиці) І ось ми потрапили до казкового та зимового лісу. Все укрито снігом, скрізь засніжені дерева, на снігу видніються сліди лісових звірів – зайчиків, лисичок, білочок… А ось слухайте як мете хурделиця. Правда гарно в цьому лісі. (Відповіді дітей)
Діти, а як ви гадаєте що це за річ лежить під оцим деревцем.? Правильно скринька (ящик). Але це не звичайна скринька (ящик) а в ньому є музичні інструменти. І зараз  ми з вами  пограємо  на них. Для початку ми з вами зіграємо під повільну мелодію, а потім під швидку.
Виконується  гра на шумових муз. інструментах  під повільний темп «Українського танцю» а потім під швидкий темп цього ж самого  музичного твору.
А зараз ми з вами заспіваємо пісеньку  про зиму. Але перед тим ми її згадаємо.
Виконується пісенька К. Мяскова«Зимонька»
Вчитель:  Діти а яких звіряток ви знаєте що проживають у лісі? (Діти називають). Правильно діти! І зараз ми з вами виконаємо фізкультхвилинку «Веселі звірята».
Виконання фізкульт хвилинки «Веселі звірята»
Що ж діти така чудова фізкульт хвилинка в нас була. І перед тим як ми почнемо співати ми разом з вами  відгадаємо , про що, буде наступна пісенька:
Він біленький
Та пухкенький,
Білий колір має
Землю всю вкриває,
Пада, пада на лужок
Що це діти? Це … (Відповіді дітей)
Правильно  це сніжок. І зараз ми заспіваємо пісеньку,  яка так й називається «Сніжок».
Виконується пісня «Сніжок»
Що ж діти, чудова  була прогулянка у зимовому лісі, та вже час повертатися до школи,  а щоб це зробити нам потрібно виконати музичну вікторину а саме відгадати який музичний інструмент звучить?
Проводиться музична гра «Що звучить?»
Які ви в мене молодці  і зараз ми з вами згадаємо що ми робили в мене на занятті.  (Узагальнення).    Розпівка «До побачення»  Вихід під музику.
План-конспект заняття вокального гуртка
Тема: Робота над піснею, над динамічними відтінками.Ознайомлення з музичними термінами: «тембр».
Мета:Створення  позитивної атмосфери на занятті. Продовження роботи над піснею  «Моя  земля».Розвивати  вокальні здібності, музичний слух, виховувати стійкий інтерес до музичної культури.
Обладнання:зошити,фортепіано.
Хід заняття
1.Організаційний момент.
Вихованці заходятьпід мелодію пісні.Музичне привітання.
2.Акуалізація опорних знань.
Бесіда.
- Діти,яка  тільки що прозвучала мелодія?( заспокійлива,  мелодійна, приємна).
- Як  вона вплинула на ваш настрій? ( зняла втому,  підняла настрій).
3. Повідомлення теми та мети заняття.
     - Діти,   сьогодні на занятті ми з вами продовжимо  роботу над піснею «Моя земля»,в процесі роботи над  якою будемо розвивати    вокальні здібності, вчитися співати злагоджено, в унісон, правильно округлювати звуки. Також ознайомимося з  музичним терміном, який називається «тембр», дізнаємося, яке значення має тембр для  людини. Бажаю вам в роботі  гарного настрою.
4.Основна     частина.
- Діти, тембр - це індивідуальне забарвлення голосу кожної людини. У спілкуванні  з іншими людьми  тембр має велике значення. Психологи стверджують, що  у  спілкуванні людей тембр голосу має не менше значення, ніж   зовнішність, манери та ерудиція. Людина з приємним тембром голосу може  переконати  співрозмовника в  своїй правоті, схилити його на свій бік, може швидше добитися кар’єрного росту. І навпаки, людина з неприємним тембром голосу може бути в житті менш успішна.
 Тембр  має  свої ознаки, які можна назвати приємними і неприємними. Я вам буду називати  слово, а ви  скажете, до якого, приємного чи неприємного, тембру вона відноситься.
Перелік слів: спокійний, невпевнений,мелодійний, гугнявий,безбарвний, теплий, дружній, виразний, природний, верескливий, писклявий, хрипкий, упевнений, напружений, млявий, довірливий, плаксивий, боязкий.
   - Молодці, діти! Хочу вам сказати, що тембр голосу можна змінити, якщо постійно виконувати  спеціальні вправи. Наприклад, з невпевненого, безбарвного, млявого можна зробити упевнений, виразний,  спокійний. Для цього потрібно постійно прислухатися до свого голосу і вчитися  вимовляти словаупевнено, виразно,  спокійно. В  спілкуванні з іншими слід постійно слідкувати за своєю мовою. Старатися дотримуватися   відповідного тону залежно від ситуації. Завжди пам’ятайте: не говоріть з людьми таким тоном, якого самі не любите.
        Отже, діти, кожен з нас має старанно працювати над тим, щоб виробити приємне забарвлення  тембру свого голосу. Так само  і під час співу: для того, щоб  ваші голоси звучали гарно, злагоджено, в унісон – ви маєте  слухати одне одного, правильно округлювати звуки,  не кричати, а дотримуватися тих  динамічних відтінків, які є у творі. Давайте  закріпимо це,продовживши роботу над піснею.
Бесіда.
-         Назвіть пісню, яку ми вивчали на минулому занятті?
-      Хто  є  авторами пісні?
-      Який характер пісні?
-      В якому ладі написана пісня?
Музичний словник 
Отже, тембр - це індивідуальне забарвлення голосу кожної людини.
5.Вокально- хорова робота.
- Послухайте пісню,яку ми вивчали  на минулому занятті, у моєму виконанні. (Спів пісні педагогом). Перш, ніж почати співати,давайте пригадаємо правила співу.Потрібно сидіти рівно: спинка пряма,відстань між тулубом та партою-кулачок.Співаємо,слухаючи один одного,плечі не піднімаємо.
Розспівка.
1.     Спів складів у висхідному і низхідному порядку.
2.     Виконання вправ на округле й протяжне звучання голосних,чітку вимову приголосних.
3.     Спів канонів.
Робота над піснею.
1. Робота над чистотою інтонування, дотриманням ансамблю.
2.Робота над динамічними відтінками.
Методи: метод показу,репродуктивний метод,евристичний метод, фонетичний метод.
Прийоми: співаємо разом, прийом  атакування верхнього регістру дитячого голосу, прийом активізації слухової уваги.
Музична гра.
-А зараз давайте пограємо в гру «Знайди за допомогою мажору та мінору».
6.Слухання музики.
    -Сьогодні ми прослухаємо твір,який називається «Весела. Сумна» Л.Бетховена.
-Діти, давайте визначимо  характер твору.
   - Скажіть, чому композитор запропонував саме таку послідовність настроїв, повторюючи веселу частину твору? (Композитор хотів підкреслити що краще,в житті більше веселого,ніж сумного)
 7.Підсумок заняття
- То що ж таке тембр?
- Яке значення має тембр в житті людини?
-Назвіть приємні і неприємні ознаки тембру.
- Діти, на цьому наше заняття закінчене. Ви були сьогодні активними,емоційними,гарно співали.

«У світі музики і пісні»
(заняття-музичний ринг вокального гуртка)
Мета: Узагальнити знання гуртківців з різножанровості українських народних пісень. Розвивати музичний кругозір, мислення. Виховувати любов до української пісні та музики.
Хід заняття
(Звучить мелодія української пісні)
Педагог: Пісня - це голос душі народу, поетичний вияв його працелюбної і співучої вдачі, образне втілення його історії, моралі, мрій і прагнень. Хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство, свою горду юність, своє бажання бути красивим і хоробрим. Який митець не був натхнений її багатими мелодіями, безмежною широтою, красою барв, чарівною силою, що викликають в душі людській найтонші, найглибші асоціації, почуття думки і прагнення до кращого, до вершин людської гідності і людяності, до творчості.
Діти! Сьогодні ми проведемо заняття-гру «У світі музики і пісні» перевірите свої музичні знання, рівень свого інтелекту та кругозору. Гра проходитиме в 3 тури.
Перший тур - «Розминка», другий - вікторина «Жанри українських народних пісень», третій — «Музичний ринг». У грі беруть участь команди:
«Нота» у складі ... та «Ритм» у складі...(представляє учасників команд). Гру учасників оцінюватиме журі у складі (представляє членів журі) За кожну правильну відповідь команди отримуватимуть очко. І тур - «Розминка».
Завдання   командам:  дати  відповіді  на  поставлені   мною  запитання  швидко,  без затримки. За кожну правильну відповідь команда отримує одне очко. Запитання команді «Нота»:
1.  Струнний інструмент (скрипка).
2.           Послідовне розміщення звуків за висотою у висхідному та низхідному порядку (звукоряд).
3.           Швидкість, з якою виконується музичний твір (темп).
4.           Людина, яка пише музику (композитор).
5.           Закінчена музична думка (музична фраза).
6.           Головний найстійкіший звук музичного твору (тоніка).
7.           Скільки нот є в музиці (сім).
8.           Чергування сильних і слабких долей (лад).
9.           Знак, що вказує на підвищення висоти звука (дієз).
10.Уривок музичного твору від одного наголошеного складу до іншого (такт).
Запитання для команди «Ритм».
1.  Інструмент, на якому грали кобзарі (кобза).
2.           П'ять лінійок, на яких пишуться ноти (нотний стан, нотоносець).
3.           Перерва в звучанні музики (пауза).
4.          Головне багатство співака (голос).
5.          Перерва між діями концерту (антракт).
6.          Найінтимніший музичний інструмент (гітара).
7.          Як називається ключ, що скріплює п'ять лінійок нотного стану (скрипковий).
8.          Легендарний майстер скрипок (Антоніо Страдіварі).
9.          Музичний супровід (акомпанемент).
10.Неповний такт на початку пісні (затакт).
- Надаємо слово членам журі.
(Журі оголошує результати першого туру).
Педагог: Українська пісня! Хто не був зачарований нею? Пісня нездоланна і безсмертна, як і той народ, що її народив. Зароджувалась вона у праці й забавах, у календарних обрядах та ритуальних дійствах наших предків. Народні пісні різножанрові. Наступний тур нашої гри так і називається: «Жанри українських народних пісень». Прошу команд уважно прослухати характеристику пісні та її звучання. Ваше завдання: назвати жанр пісні.
1.  Ця пісня має закличний дух, возвеличує єдність народу в боротьбі за волю (історична).
2.          В цих піснях розповідається про повсякденне життя народу (родинно-побутові).
3.          Ця  пісня  характеризується  високим  поетичним світосприйняттям,  глибиною мелодійного звучання, багатством образів. Що це за пісні? (Колискові).
4.          Ці пісні сольні, переважно ліричні, виконуються здебільшого з інструментальним супроводом. В них глибоко і всебічно розкривається внутрішній світ людини, її інтимні почуття, думки та настрої (романси).
5.          У цих піснях, незалежно від того, хто створює їх, існує віртуозність у слові, бажання веселитися.  Вони  буквально  втягують  в  настрій,  опановують душу (жартівливі).
6.          Ці пісні нерозривно пов'язані з певною порою року, відповідними звичаями і сільськогосподарськими роботами. Різноманітні за змістом і формою, характером і часом, вони відображають свята і будні давнього українського села. Впродовж віків у  них  втілювались  мудрість  і досвід народу,  його  духовне  багатство, морально-етичні та естетичні ідеали (календарно-обрядові).
7.          Цими піснями дівчата радісно зустрічали весну. їх співали на вулиці, на вигоні за селом, на пагорбі, іноді навіть вилазили на дерева, запрошуючи весну скоріше повернутися (веснянки).
8.          Як називались пісні, які виконувались під час свята Івана Купала. (Купальські пісні).
9.          Ці  пісні  були   своєрідним   апофеозом  землеробської  праці   селянина-трударя, величезним гімном природи й людини (жниварські).
10.     Ці   пісні   приурочені   до   зимових   свят.   Вони   відзначаються   жанровою своєрідністю, урочисто піднесеним тоном, емоційно-романтичним забарвленням (величальні).
    Надаємо слово журі.
(Журі підводить підсумки другого туру).
Педагог. Народна музика відігравала і нині відіграє вирішальну роль у виникненні й розвитку  професійної музичної творчості та виконавства.  За всієї різноманітності жанрів пісенність, яскрава емоційність і ліричність - найхарактерніші риси української народної музики.
Наступний наш тур називається: «Музичний ринг».
Вам будуть запропоновані запитання з трьома варіантами відповідей. Ви вибираєте одну, на вашу думку, правильну. Отже, увага.
Перше запитання.
1.       Розмір-це...
а) порядок чергування сильних і слабких долей;
б) уривок між двома тактовими рисками.
2.         Басовий ключ-це...
а) ключ, який вказує, що нота «соль» першої октави пишеться на другій лінійці;
б) ключ для запису низьких звуків;
в) ключ «до».
3.         Акцент (наголос) — це...
а) група нот;
б) найменший відрізок мелодії;
в) виділення окремого звука або акорду шляхом посилення.
4.         Арфа-це...
а) смичковий струнний музичний інструмент;
б) щипковий струнний музичний інструмент;
в) щипково-клавішний музичний інструмент.
5. Язичкові музичні інструменти — це...
а) волинка, орган;
б) акордеон, баян, гармонь;
в) фортепіано, клавесин.
6.          Духові дерев'яні музичні інструменти — це..
а) труба, тромбон, валторна;
б) флейта, гобой, кларнет, фагот;
в) горн.
7.          Струнні смичкові музичні інструменти - це.
а) скрипка, альт, віолончель, контрабас;
б) балалайка, домра, бандура;
в) мандоліна, гітара, кобза.
8.          Ударно-клавішні музичні інструменти — це..
а) клавесин;
б) бандура;
в) фортепіано.
9.          Бас-це...
а) високий чоловічий голос;
б) низький чоловічий голос;
    в) середній жіночий голос.
10. Ансамбль — це...
а) твір для одного чи двох інструментів;
б) група музикантів або співаків, які виконують разом музичний твір;
в) звуковий обсяг даного твору.
  Надаємо слово членам журі.
(Журі оголошує результати трьох турів і називає команду-переможця).
Підсумок заняття

                           Виховний захід  вокального гуртка
Тема. Музика, що зцілює.
 Мета. Розвивати творчі здібності, естетичний смак, виконавські і слухові навички. Виховувати інтерес до класичної музики, почуття прекрасного, моральні якості творчої особистості,музичний інтерес, творчий потенціал вихованців.                                 
(Звучить легка музика)
Ведучий 1: О музико! Чарівних звуків ти ріка безмежна,
         Гармонія тих фарб,  що з сонцем грає джерело
         Душі людської  казка безсловесна
         Чарує і манить, як восени тепло.
         Вона саме життя, що жити всім велить!
         Вона надія й щастя мить!
Вед.2: - Доброго дня усім, хто завітав сьогодні до цієї затишної зали на наше свято. Давайте разом заглянемо у неповторний світ музичного мистецтва і ми  сподіваємося, що сьогоднішнє свято принесе вам насолоду і захоплення. Ви отримаєте радість від спілкування красою.
Вед.1:- Музика-це велике мистецтво, яке зачаровує людей, розповідає про все на світі своїми, тільки їй притаманними засобами. Музика супроводжує людину все її життя, в ній вона знаходить вираження найвищих почуттів і найтонших душевних переживань.
Вед.2:- То трелі легкі, дивовижні,
         То вранішній шерех полів,
         То голос сопілочки ніжний,
         То лісу весняного спів.
         То вітер у гілках соснових
         завив. Потемніло навкруг.
         Вибухи грому. І знову -
         Квітучий ромашковий луг.
Вед.1 :- А хтось усе це бачив,
         А хтось все чув відмінно:
         Як дощик барабанив
          І гралися краплини,
         Запам’ятав це диво,
         Взяв олівець у руки,
         На музику грайливу,
         Перетворив ті звуки.
(Звучить фрагмент концерту №23 В. А. Моцарта)
Вед.2: - Музика входить у наше життя буквально з перших днів, і вона завжди з нами - і в радості, і в горі. Її можна почути будь - де: у природі, у людській мові, у найтонших поруках людської душі.
Вед.1: - Природа - один із наймогутніших джерел натхнення для митця. Композитори  завжди намагаються відтворити у своїх творах неповторність оточуючого світу. І тоді оживають  у звуках  картини снігової заметілі і яскраві барви весняного сонця. Прозорі акварелі нічної річки і чітка графіка осінніх дерев.
                            ( Конкурс виконавців та художників)
Вед.2: - Зараз ми запрошуємо вихованців вокального гуртка, які візьмуть участь
у конкурсі. Зустрічайте, команда «Басовий ключ», і команда «Скрипковий    ключ».
Завдання командам: Кожна з команд виконує пісню на власний розсуд, обравши певну форму виконання (сольну, ансамблеву). На столі біля кожного учасника лежить аркуш паперу, фломастери. Під час виконання пісні художники (один із команди) відображає характер пісні, свої враження в кольорових лініях.
Вед.1: Поки наші конкурсанти налаштовуються, ми представляємо наше вельми шановне журі, яке оцінюватиме конкурс.(Представляє).
 Давайте познайомимося з уболівальниками команд. Озвіться уболівальники команди «Басовий ключ»! - А тепер, команди «Скрипковий ключ»!
Вед.2: Завдання наступного конкурсу: на ваших столах є картки -це нотний стан у зменшеному вигляді. Вам вже відомо, на яких лінійках живуть ноти, тому вам буде неважко розмістити ноти і знайти домівку кожної із них.
                  (В залі звучить спокійна музика, команди виконують завдання)
Вед.1: І останній наш конкурс «Музичні ребуси». Командам роздається по    однаковій кількості зашифрованих на нотному стані слів. Команда, яка відгадає першою – отримує бал.
Вед.2: - Музика має свою мову, і слова часто бувають безпомічні там, де «гово- рить» музика. Вона здатна виразити те, що не можна виразити словами,розкрити найглибші, найтонші відтінки людських почуттів, думок, на-  строю,  переживання. Музика може перенести людину в минуле, зазирнути в майбутнє. Лиш тільки  їй по силі передати одночасно відчуття різних людей: і того хто говорить, і того, хто слухає.
Вед.1: - Музика викликає позитивні емоції, сприяє зниженню втомлюваності організму, підвищує працездатність – активізує розумову діяльність. Вона підбадьорює, змінює настрій, і навіть….лікує. Ми сьогодні наведемо фрагмент з інтерв’ ю А. Полєтаєва, художнього керівника і головного диригента оркестру «Боян». Ось, що він розповідає: одного ракового хворого вже відправили додому вмирати, тому що нічого не могли з ним зробити протягом тривалого часу, його лікували всіма відповідними методами: і терапією, хімією і опроміненням – чим  тільки не лікували…сказали, що жити йому залишилось не більше семи днів. Він не захотів навіть попрощатися зі своїми друзями, настільки йому погано було. У мене в цей час був хороший концерт Рахманінова, я просто відправив йому цей диск, щоб не було сумно жити останні дні. А через місяць він телефонує мені й каже: «Спасибі вам, Анатолію Івановичу, за другий концерт, я не очікував, що це така музика, я її слухаю щодня по декілька разів, не можу відірватися, чим більше слухаю, тим більше подобається, я отримую справжню насолоду».
Вед.2: - Музичне мистецтво має чудодійний вплив. Учені виявили цікаві факти щодо «немузичних» можливостей музики. В Японії та Китаї випускають навіть диски з несподіваними назвами: «Безсоння», «Серце», «Легені». Від кожної хвороби – свій «музичний рецепт».Такі диски нещодавно з’явились і в Україні. Найкращим звуковим лікарем визнано музику В.А.Моцарта та С.Рахманінова. Вона налаштовує організм на здорову хвилю, знімає втому, заспокоює. Деякі квіти швидше ростуть і зацвітають від мажорних мелодій, і навіть корови, які слухають класичну музику, дають більше молока.
Вед.1: - Щоб полюбити музику по-справжньому, треба прагнути не просто слу-хати, а вслухатися в неї, намагатися глибше проникнути в суть твору, краще збагнути його.
( Звучить Другий концерт С.Рахманінова)
Вед.2: - А зараз зустрічайте вихованців вокального гуртка з піснею «Музика».
Вед.1: - Вона може бути приємна для слуху, гармонійна, може передавати той  чи інший настрій або ідею. Музика має великий вплив на внутрішній світ  людини. Вона може давати насолоду, або,навпаки, викликати душевне занепокоєння, спонукати слухача до роздумів і відкривати перед ним невідомі до цього сторони життя. Слухаючи її, або підносишся духом,  або заспокоюєшся. Музика зробить ще яскравішим і прекраснішим твоє життя, вона втішить, коли з тобою трапиться щось прикре, печальне, дасть тобі силу, якщо тобі буде важко…Вона стане твоїм справжнім вірним добрим другом.
Вед.2: - А зараз давайте з вами розвеселимось і пограємо в ігри.
Гра «Знайди за допомогою динамічних відтінків»
Вас чекає гра, в основі якої лежить уміння розпізнавати силу звуку, тобто динамічні відтінки. Учасник повертається до залу спиною, я ховаю цукерку. Якщо він її знайде - вона стане його призом.
- Наступна гра називається «Світлофор». Вам потрібно, виконуючи пісню, проплескувати, притупувати та пританцьовувати ритмічний рисунок до цієї пісні згідно з кольором, який показуватиме світлофор. На зелений колір-притупувати, на жовтий- плескати у долоні, на червоний-пританцьовувати.
Вед.1: - Ну що ж друзі, ми з вами гарно відпочили і наше свято підійшло до завершення. Ми поринули у багатогранний і неповторний світ музики, який же він прекрасний! Тому зичимо усім здоров’я, наснаги,  творчих злетів. Бажаємо вам більше слухати класичну музику, вона допоможе збагатити ваш духовний світ!

“Подорож
до чарівного дивограю
мистецьких жанрів”

(Відкрите заняття вокального гуртка)

                                                                         





















2012 рік
            Мета: навчальна — розширити знання та уявлення гуртківців про жанрове розномаїття художніх творів: романс, історичний побутовий живопис;
         розвиваюча — розвивати музичну пам'ять, ритм, вокальні навички, емоційну чутливість;
         виховна — виховувати світоглядні уявлення й ціннісні орієнтації, розуміння зв'язків  музичного мистецтва з візуальним, з природним і предметним середовищами, а також потребу творчої самореалізації.
         Обладаняння: фонограми записів пісні “Килим кольористий”, муз.О.Перелісної, романсів “Я помню чудное мгновение”, “Выхожу один я на дорогу» и «Жестокий романс», картина «Дама з гітарою”.
         Тип заняття: комбінований

Хід занятя

         І. Актуалізація опорних знань
           Музична мозаїка  (кросворд)
         1. Мистецтво, в якому дійсність відображається засобами звукових художніх образів (музика).
         2. Вид образотворчого мистецтва, основним виражальним засобом якого є колір (живопис).
         3. Найпоширеніший рід вокальної музики, якому притаманний особливий зв'язок музика та слова (пісня).
         4. Музика, призначена для виконання голосом (вокал).
         5. Різновид візуального (образного) мистецтва, в якому художник зображує природу (пейзаж).
         6. Музика, призначена для виконання на музичних інструментах (інструментальна)
        
         “У світі є не тільки потрібне, корисне, а й прекрасне, - говорив видатний український учений педагог  В.Сухомлинський”. З того часу, як людина  стала вдивлятися вглиб себе, людина пізнала красу. Нещодавно закінчилися осінні канікули, ви  побували у своїх бабусь, хтось прогулювався на морі і у вас залишилося багато різних  вражень і спогадів. Що нового ви побачили у природі? (Відповіді дітей).
         Надворі зараз тепла осінь, і композитори, поети, художники не сплять, а створюють шедеври. Хтось пишн музику, кртини, складає вірші, а вам діти треба донести їх душ до глядача. І недаремно на минулому занятті ми розучували пісню “Килим кольоровий”. Скажіть будь-ласка:
-       Які враження поет і композитор передав у цій пісні?
-       Яка мелодія бринить у вас в душі?
-       Яким кольором можна передати цей стан?

         ІІ. Розспівка

         - Вирівнювання звуку та розігрів голосових зв'язок;
         - розпочинаємо зі звуку “соль” на ланцюговому диханні, протягуючи склади: “льо”, “соль”, “мі-ме-ма-му”, “зі”, “рі”;
-       для активності і вільного руху нижньої щелепи; формування м'якого піднебіння у формі куполу. Стежим, щоб рухалися краєчки роту, відкривалися зуби;
         - для співучості звуку, рівності звукововедення економного використання видиху — поступенях звукоряду опускаємося вниз до “до1” і рухаємося спочатку поступово по звуках октави, потім стрибками, звертаючи увагу на ланцюгове дихання;
-       для правильного опорного дихання.
Акцентую увагу виконавців на дтхальних вправах: вдих — довгий, глибокий, до кінчиків легенів, видих — повільний, довгий на звуки “с”, “ш”, “р”, підрахунок  про себе, з рахунком “21”, “22”, “23” пошепки.

         ІІІ. Робота над піснею “Килим кольористий”

-       Опрацюваня приспіву по голосах. Музичні фрази виконуються перекличкою між собою. 2-й голос співають 1-2 такти, а потім — разом. Звертаю увагу на дикцію, частоту інтонування, дихання.
-       Робота над сольною частиною пісні, домагаючись легкості, дзвінкості, голосу, правильного з'єднання приголосних та голосних складів.
         А зараз давайте повтоимо пісню “Осінній дощ”. Порівняйте цю пісню з попередньою, скажіть:
         а) в чому сходість та відмінність, зверніть увагу на особливість ритмічного малюнка?
б) який настрій цих пісень?
в) чи подібні ці настрої до образу, що створив композитор в пісні?
Поняття жанру обумовлює зміст картин, тобто жанром називається те, про що хотів  художник сказати у своєму творі:
портретний жанр — передбачає зображення людини;
пейзаж — картина зображує природу, краєвиди міст.;
натюрморт — художник передає красу предметного світу — зображують овочі, фрукти, квіти і т.п.
історичний жанр — зображують історичні події;
побутовий — повсякденні події з життя людей, країни;
анімалістичний — художники-анімалісти зображують звірів та птахів.
Сьогодні ми  станемо свідками того, як картина заговорить і заспіває. (Звучить музика — фонограма з к\ф “Жорстокий романс”, показ картини “Дама з гітарою” Н.Кузьміна).
“Мозковий штурм”:
-                   “Про що нам співала незнайомка”?
-                   “Чим відрізняється її спів від тих пісень, які ми з вами сьогодні виконували?
 (Відповіді  дітей з визначенням цього жанру — романс).
Романс — вокальний твір, написаний на невеличкий вірш ліричного змісту, в основному про кохання.
“Я помню чудное мгновенье”, - один із найкращих творів геніального російського поета О.С.Пушкіна, “Выхожу один на дорогу» і порівняйте з попереднім.

Завдання:

а) чи вдалося передати настрій, зміст?
б) які почуття відобразилися в музиці та словах?
в) чому композитор обрав жанр романку?
г) поміркуйте, в яких жанрах образотворчого мистецтва можна  відобразити  зміст вокальних творів?
(Відповіжі дітей)

Узагальнення матеріалу:

Отже, художники бачать у звичайному незвичайне, прекрасне; не тільки відтворюють навколишній світ, а виражають   свої почуття, настрій, бо  музика малює картини уяви, а художня картина збуджує в душі музику.

Домашнє завдання:

Запитайте батьків, які романси вони знають. Чим відрізняється пісня від романсу? (складіть порівняльну таблицю).
А завершуємо нашу подорож піснею “Килим Кольористий”.



















1 коментар: