.
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І
НАУКИ УКРАЇНИ
ВІДДІЛ ОСВІТИ
СОКАЛЬСЬКОЇ РАЙОННОЇ
ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Забузька ЗШ І-ІІІст.
ЗАТВЕРДЖЕНО
на
засіданні педради
____________
|
ПОГОДЖЕНО
Методист РМК
____________________
|
Навчальна
програма гуртка «Дівочого
хору»
Художньо-естетичний напрям
Початковий рівень
1 рік
Складено згідно з навчальною програмою
для загальноосвітніх навчальних закладів
(лист Міністерства освіти і науки України
від 18.07.2007р. №1/11-5303)
Укладач:
Бокало Надія Зіновіївна Вчитель
музичного мистецтва та художньої культури
(керівник гуртка «Дівочого хору»)
Забузька ЗШ І – ІІІ ст.
Сокаль
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ
УКРАЇНИ
ВІДДІЛ ОСВІТИ
СОКАЛЬСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ
АДМІНІСТРАЦІЇ
Забузька ЗШ І-ІІІст.
ПОГОДЖЕНО
Методист
РМК
_____________
___________
|
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ відділу освіти Сокальської
райдержадміністрації від ___________ №__________
|
Навчальна програма гуртка
«Дівочого хору»
Художньо-естетичний напрям.
Початковий рівень.
2рік.
Адаптована
на основі типової
програми з позашкільної освіти
Рекомендовано МОН України
лист МОНУ від 10.07.2007р.№1/11-5303
керівник гуртка
Бокало
Надія Зіновіївна.
м. Сокаль - 2016
ХУДОЖНЬО-СЦЕНІЧНИЙ НАПРЯМ
ПРОГРАМА ДІВОЧОГО ХОРУ
П о ч а т к о в и й , о с н о в н и й і в и щ и й р і в е н ь
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
У роботі позашкільних навчальних закладів художньо-естетичного спрямування важливе місце займає вокально-хоровий спів. Хорове мистецтво є одним із засобів музично-творчого розвитку дітей, яке навчає вокально- хоровим прийомам виконання, формує почуття колективізму і дружби, сприяє гармонійному розвитку особистості. Метою програми є формування компетентностей особистості у процесі вокально-хорового співу. Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей: 1. Пізнавальної, що забезпечує оволодіння основами музичної грамоти. поняттями гри на фортепіано, академічного вокально-хорового співу. 2. Практичної, що сприяє оволодінню навичками виконання хорових творів, індивідуального та групового вокалу, технікою гри на фортепіано. 3. Творчої, що забезпечує розвиток виконавської майстерності, вирішення творчих завдань; формування музичних, ритмічних, вокальних та акторських здібностей, музично-естетичного смаку; розуміння і сприйняття високохудожніх творів хорової музики; потреби особистості у творчій самореалізації. 4. Соціальної, що передбачає виховання любові до вокально-хорового мистецтва; розвиток громадсько-патріотичних почуттів; розуміння, сприйняття і наслідування національних традицій в українській коровій спадщині; навичок професійного та соціального партнерства. Програма навчання й розвитку розрахована на дівчат віком 5-18 років. Навчальні групи формуються з урахуванням віку та року навчання, вокально- хорової підготовки. Колектив мас три склади: молодший (підготовчий), кандидатський і основний (концертний). Молодший склад — це групи початкового рівня для дітей віком 5-9 років. Наповнюваність груп — до 15 чоловік. Кандидатський склад — групи основного рівня для дітей віком 9-11 років. Наповнюваність груп — до 15 чоловік. Основний (концертний) склад — групи основного та вищого рівнів навчання для дівчат віком 11-18 років. Наповнюваність груп — 12-15 чоловік. У хорові групи приймаються діти, які виявляють бажання до занять хоровим співом і виявили музично-ритмічні здібності мінімального рівня. Прийом дітей здійснюється за результатами тестування: ритмічного (проплескати в долоні заданий ритм, марш під музику тощо), музичного (проспівати пісню за вибором дитини, повторити заданий мотив, проспівати задану ноту тощо), емоційно-образного (емоційні реакції на почуту мелодію, пісню). Групи формуються за результатами тестування з урахуванням віку. Бажано, щоб діти, різні за ступенем обдарованості й попередньої підготовки, мали можливість вибору. Діти, які виявили яскраву вокально-хорову 4 обдарованість, можуть пройти початковий рівень навчання за прискореним варіантом або бути відразу зарахованими в групи основного рівня. На початковому, основному та вищому рівнях навчання щотижня проводяться хорові заняття (відповідно по 6, 7, 9 год), а також уроки сольфеджіо і музичної грамоти (по годині). Форми організації занять: групова (хорові заняття, музична грамота та сольфеджіо, зведені репетиції, концертні виступи); індивідуальна (індивідуальний вокал, фортепіано). Робота колективу планується та здійснюється за принципами інтеграції загальної середньої та позашкільної освіти, що передбачає поглиблення міжпредметних зв'язків. Заняття у вокально-хоровому колективі значно доповнюють базові знання учнів з музики, сольфеджіо, співу. Дана програма спрямована на розвиток у вихованців уміння системно мислити, бачити зв'язок з предметами, які вивчаються за шкільною програмою. Вокально-хорова робота з дітьми на початковому рівні навчання спрямована на формування у них любові до хорового співу та розкриття вокально-хорових можливостей дитячого голосу. На заняттях проводиться розспівування, вивчення нескладних дитячих пісень і музичних творів на основі української національної музики, вивчення вітчизняних і зарубіжних класичних творів, музично-теоретична підготовка. У хоровому колективі проводиться також факультативне навчання загального фортепіано. Оскільки в основному діти навчаються для загальнокультурного розвитку, не визначаючи гру на фортепіано, як свою майбутню професію, викладач повинен докласти великих зусиль для збереження зацікавленості учня у його прагненні оволодіти цим інструментом. Основною метою занять з музичної грамоти та сольфеджіо є підготовка дитини до практичних вокально-хорових занять. У перший і другий роки навчання груп початкового рівня діти знайомляться з елементарними поняттями музичної грамоти, співають по нотах найпростіші мелодії в розмірах 2 /4 та 3 /4 з нескладними ритмічними групами. Навчання в кандидатській і концертній групах основного рівня повинно дати дитині можливість бути готовою до виконання складної хорової роботи. Заняття з вокально-хорової роботи складаються з вокальної роботи над голосом, подальшого вивчення та відпрацювання вокально-хорових навичок. Однією з форм роботи у хорі можуть бути індивідуальні заняття з вихованцями. Заняття з вокалу необхідні для поліпшення усієї вокально- хорової роботи колективу та для досконалішого вивчення й освоєння техніки вокально-хорових навичок в індивідуальній роботі з дітьми. До занять із вокалу приймаються найобдарованіші діти з яскравими вокальними даними, або навпаки, діти, які мають вокально-хорові проблеми (затиснута щелепа, в'яла артикуляція тощо), які їм важко подолати на груповому занятті хору. Мета педагога з вокалу — розвивати усі вокально-хорові навички, необхідні під час співу, активно та систематично працювати над диханням вихованців, звукоутворенням, звукоподачею тощо. Необхідно співати нескладні вокальні вправи та вокалізи, вивчити декілька нескладних вокальних творів, які юна співачка могла б виконати під час залікових занять або концертів. 5 Під час факультативних занять із фортепіано на основному рівні навчання вивчають поліфонію, що необхідно, оскільки діти співають у хорі дво- та триголосся. На основному рівні навчання з музичної грамоти та сольфеджіо діти вивчають інтервали, мажорний і мінорний тризвуки та їхнє обернення, спі- вають із листа мелодії у тональностях до п'яти знаків у розмірах 2 /4, 3 /4, 4 /4, Виконують також різні форми усного диктанту, співають з листа мелодії з складнішими ритмічними обертами, знайомляться з поняттями: тритон, септакорд, модуляція, хроматизм; пишуть музичні диктанти в обсязі 8-10 тактів, включаючи пройдені музичні оберти та ритмічні групи; співають із листа мелодії з хроматизмами, модуляціями та двоголосні й триголосні вправи виконують ритмічні вправи; з використанням пройдених ритмічних груп. На основному рівні навчання передбачається підготовка дітей до концертних виступів: на зведених репетиціях вивчаються та опрацьовуються твори концертного репертуару. У цей час вихованці удосконалюють вокальну техніку та розвивають артистизм виконання. Вищий рівень навчання передбачає удосконалення та розширення вокально-хорових навичок, які діти набули в групах основного рівня. Це, передусім, оволодіння навичками дихання, коли хористка має стежити за ак- тивною подачею звуку, набуттям співацького вокального тону, вільним ненапруженим звукоутворюванням з ефективним використанням резонаторів. Вихованці концертного складу мають знати про інтонування, художню інтерпретацію, виконавську майстерність, типи та види ансамблю. Вони співають кантиленні та моторно-ритмічні вправи у великому діапазоні. Педагогу слід приділяти особливу увагу співу без супроводу у дво-, три- та чотириголоссі, оволодінню різними видами вокалізації. У період з 11 до 18 років у вихованців проходить період мутації голосу, який досить своєрідно виявляється і у хлопчиків, і у дівчаток, а тому педагог мас розповісти дітям про ці зміни, пояснити, як правильно зберігати голос. Він мас прослуховувати співаків для виявлення голосових змін і переводити їх з однієї партії в іншу. Необхідно тактовно роз'яснювати маленьким співакам засоби збереження свого голосу (спів у невеликому діапазоні без напруження, виявлення контрольних місць у діапазоні, які іноді треба пропускати), рекомендувати їм консультації у лікаря-фоніатра тощо. У художньому становленні колективу значну роль має робота над хоровим репертуаром. У роботі над ним потрібно звертати особливу увагу на виконання творів а cappella в найкращих зразках класичної спадщини, спів творів різноманітних стилів і напрямів українських і зарубіжних композиторів. Рекомендується прослуховування музичних творів під час відвідування оперного театру та філармонійних концертів. У співачок-старшокласниць, які мають досвід виконання в хоровому колективі, треба розвинути відчуття та поняття стилю хорового твору, вміння аналізувати його. На заняттях з музичної грамоти та сольфеджіо вихованці повинні навчитися працювати з партитурою, аналізувати її складні місця, володіти співом канонів і поліфонічних творів. Кінцевим результатом роботи кожного учасника хору є концерт. Концертний виступ — це можливість виявити індивідуальність дитини-співака, вміння використати всі ті навички, які вона набула протягом певного часу. 6 Успішний концерт — це творчий стимул для самоствердження хорового колективу, його творчого зростання. За рік хор може провести 4-5 концертів (сольних). Кількість дітей на сцені залежить від творчого завдання (40-50 вихованців). Упродовж усього циклу навчання задля художньо-естетичного виховання учнів і розширення їхнього загального світогляду мають проводитися зустрічі з композиторами, професійними музикантами та виконавцями, перегляд концертних і театральних програм, участь у різних фестивалях і конкурсах, екскурсії тощо. У програмі передбачено індивідуальну роботу з вихованцями згідно Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, яке затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.2004, № 651. Перевірка та оцінювання знань вихованців колективу здійснюється під час проведення концертних виступів хору та за контрольними показниками для кожного рівня навчання. Тематика програми та розподіл годин с орієнтовними, а тому керівник колективу може вносити зміни та доповнення у її зміст та самостійно визначати кількість годин, потрібних йому для викладення відповідної теми.
П о ч а т к о в и й , о с н о в н и й і в и щ и й р і в е н ь
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
У роботі позашкільних навчальних закладів художньо-естетичного спрямування важливе місце займає вокально-хоровий спів. Хорове мистецтво є одним із засобів музично-творчого розвитку дітей, яке навчає вокально- хоровим прийомам виконання, формує почуття колективізму і дружби, сприяє гармонійному розвитку особистості. Метою програми є формування компетентностей особистості у процесі вокально-хорового співу. Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей: 1. Пізнавальної, що забезпечує оволодіння основами музичної грамоти. поняттями гри на фортепіано, академічного вокально-хорового співу. 2. Практичної, що сприяє оволодінню навичками виконання хорових творів, індивідуального та групового вокалу, технікою гри на фортепіано. 3. Творчої, що забезпечує розвиток виконавської майстерності, вирішення творчих завдань; формування музичних, ритмічних, вокальних та акторських здібностей, музично-естетичного смаку; розуміння і сприйняття високохудожніх творів хорової музики; потреби особистості у творчій самореалізації. 4. Соціальної, що передбачає виховання любові до вокально-хорового мистецтва; розвиток громадсько-патріотичних почуттів; розуміння, сприйняття і наслідування національних традицій в українській коровій спадщині; навичок професійного та соціального партнерства. Програма навчання й розвитку розрахована на дівчат віком 5-18 років. Навчальні групи формуються з урахуванням віку та року навчання, вокально- хорової підготовки. Колектив мас три склади: молодший (підготовчий), кандидатський і основний (концертний). Молодший склад — це групи початкового рівня для дітей віком 5-9 років. Наповнюваність груп — до 15 чоловік. Кандидатський склад — групи основного рівня для дітей віком 9-11 років. Наповнюваність груп — до 15 чоловік. Основний (концертний) склад — групи основного та вищого рівнів навчання для дівчат віком 11-18 років. Наповнюваність груп — 12-15 чоловік. У хорові групи приймаються діти, які виявляють бажання до занять хоровим співом і виявили музично-ритмічні здібності мінімального рівня. Прийом дітей здійснюється за результатами тестування: ритмічного (проплескати в долоні заданий ритм, марш під музику тощо), музичного (проспівати пісню за вибором дитини, повторити заданий мотив, проспівати задану ноту тощо), емоційно-образного (емоційні реакції на почуту мелодію, пісню). Групи формуються за результатами тестування з урахуванням віку. Бажано, щоб діти, різні за ступенем обдарованості й попередньої підготовки, мали можливість вибору. Діти, які виявили яскраву вокально-хорову 4 обдарованість, можуть пройти початковий рівень навчання за прискореним варіантом або бути відразу зарахованими в групи основного рівня. На початковому, основному та вищому рівнях навчання щотижня проводяться хорові заняття (відповідно по 6, 7, 9 год), а також уроки сольфеджіо і музичної грамоти (по годині). Форми організації занять: групова (хорові заняття, музична грамота та сольфеджіо, зведені репетиції, концертні виступи); індивідуальна (індивідуальний вокал, фортепіано). Робота колективу планується та здійснюється за принципами інтеграції загальної середньої та позашкільної освіти, що передбачає поглиблення міжпредметних зв'язків. Заняття у вокально-хоровому колективі значно доповнюють базові знання учнів з музики, сольфеджіо, співу. Дана програма спрямована на розвиток у вихованців уміння системно мислити, бачити зв'язок з предметами, які вивчаються за шкільною програмою. Вокально-хорова робота з дітьми на початковому рівні навчання спрямована на формування у них любові до хорового співу та розкриття вокально-хорових можливостей дитячого голосу. На заняттях проводиться розспівування, вивчення нескладних дитячих пісень і музичних творів на основі української національної музики, вивчення вітчизняних і зарубіжних класичних творів, музично-теоретична підготовка. У хоровому колективі проводиться також факультативне навчання загального фортепіано. Оскільки в основному діти навчаються для загальнокультурного розвитку, не визначаючи гру на фортепіано, як свою майбутню професію, викладач повинен докласти великих зусиль для збереження зацікавленості учня у його прагненні оволодіти цим інструментом. Основною метою занять з музичної грамоти та сольфеджіо є підготовка дитини до практичних вокально-хорових занять. У перший і другий роки навчання груп початкового рівня діти знайомляться з елементарними поняттями музичної грамоти, співають по нотах найпростіші мелодії в розмірах 2 /4 та 3 /4 з нескладними ритмічними групами. Навчання в кандидатській і концертній групах основного рівня повинно дати дитині можливість бути готовою до виконання складної хорової роботи. Заняття з вокально-хорової роботи складаються з вокальної роботи над голосом, подальшого вивчення та відпрацювання вокально-хорових навичок. Однією з форм роботи у хорі можуть бути індивідуальні заняття з вихованцями. Заняття з вокалу необхідні для поліпшення усієї вокально- хорової роботи колективу та для досконалішого вивчення й освоєння техніки вокально-хорових навичок в індивідуальній роботі з дітьми. До занять із вокалу приймаються найобдарованіші діти з яскравими вокальними даними, або навпаки, діти, які мають вокально-хорові проблеми (затиснута щелепа, в'яла артикуляція тощо), які їм важко подолати на груповому занятті хору. Мета педагога з вокалу — розвивати усі вокально-хорові навички, необхідні під час співу, активно та систематично працювати над диханням вихованців, звукоутворенням, звукоподачею тощо. Необхідно співати нескладні вокальні вправи та вокалізи, вивчити декілька нескладних вокальних творів, які юна співачка могла б виконати під час залікових занять або концертів. 5 Під час факультативних занять із фортепіано на основному рівні навчання вивчають поліфонію, що необхідно, оскільки діти співають у хорі дво- та триголосся. На основному рівні навчання з музичної грамоти та сольфеджіо діти вивчають інтервали, мажорний і мінорний тризвуки та їхнє обернення, спі- вають із листа мелодії у тональностях до п'яти знаків у розмірах 2 /4, 3 /4, 4 /4, Виконують також різні форми усного диктанту, співають з листа мелодії з складнішими ритмічними обертами, знайомляться з поняттями: тритон, септакорд, модуляція, хроматизм; пишуть музичні диктанти в обсязі 8-10 тактів, включаючи пройдені музичні оберти та ритмічні групи; співають із листа мелодії з хроматизмами, модуляціями та двоголосні й триголосні вправи виконують ритмічні вправи; з використанням пройдених ритмічних груп. На основному рівні навчання передбачається підготовка дітей до концертних виступів: на зведених репетиціях вивчаються та опрацьовуються твори концертного репертуару. У цей час вихованці удосконалюють вокальну техніку та розвивають артистизм виконання. Вищий рівень навчання передбачає удосконалення та розширення вокально-хорових навичок, які діти набули в групах основного рівня. Це, передусім, оволодіння навичками дихання, коли хористка має стежити за ак- тивною подачею звуку, набуттям співацького вокального тону, вільним ненапруженим звукоутворюванням з ефективним використанням резонаторів. Вихованці концертного складу мають знати про інтонування, художню інтерпретацію, виконавську майстерність, типи та види ансамблю. Вони співають кантиленні та моторно-ритмічні вправи у великому діапазоні. Педагогу слід приділяти особливу увагу співу без супроводу у дво-, три- та чотириголоссі, оволодінню різними видами вокалізації. У період з 11 до 18 років у вихованців проходить період мутації голосу, який досить своєрідно виявляється і у хлопчиків, і у дівчаток, а тому педагог мас розповісти дітям про ці зміни, пояснити, як правильно зберігати голос. Він мас прослуховувати співаків для виявлення голосових змін і переводити їх з однієї партії в іншу. Необхідно тактовно роз'яснювати маленьким співакам засоби збереження свого голосу (спів у невеликому діапазоні без напруження, виявлення контрольних місць у діапазоні, які іноді треба пропускати), рекомендувати їм консультації у лікаря-фоніатра тощо. У художньому становленні колективу значну роль має робота над хоровим репертуаром. У роботі над ним потрібно звертати особливу увагу на виконання творів а cappella в найкращих зразках класичної спадщини, спів творів різноманітних стилів і напрямів українських і зарубіжних композиторів. Рекомендується прослуховування музичних творів під час відвідування оперного театру та філармонійних концертів. У співачок-старшокласниць, які мають досвід виконання в хоровому колективі, треба розвинути відчуття та поняття стилю хорового твору, вміння аналізувати його. На заняттях з музичної грамоти та сольфеджіо вихованці повинні навчитися працювати з партитурою, аналізувати її складні місця, володіти співом канонів і поліфонічних творів. Кінцевим результатом роботи кожного учасника хору є концерт. Концертний виступ — це можливість виявити індивідуальність дитини-співака, вміння використати всі ті навички, які вона набула протягом певного часу. 6 Успішний концерт — це творчий стимул для самоствердження хорового колективу, його творчого зростання. За рік хор може провести 4-5 концертів (сольних). Кількість дітей на сцені залежить від творчого завдання (40-50 вихованців). Упродовж усього циклу навчання задля художньо-естетичного виховання учнів і розширення їхнього загального світогляду мають проводитися зустрічі з композиторами, професійними музикантами та виконавцями, перегляд концертних і театральних програм, участь у різних фестивалях і конкурсах, екскурсії тощо. У програмі передбачено індивідуальну роботу з вихованцями згідно Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, яке затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.2004, № 651. Перевірка та оцінювання знань вихованців колективу здійснюється під час проведення концертних виступів хору та за контрольними показниками для кожного рівня навчання. Тематика програми та розподіл годин с орієнтовними, а тому керівник колективу може вносити зміни та доповнення у її зміст та самостійно визначати кількість годин, потрібних йому для викладення відповідної теми.
Початковий рівень,
перший рік навчання
Тематичний план
№
п/п
|
Розділ, тема
|
Кількість годин
|
||
усього
|
Теоретичні
заняття
|
Практичні
заняття
|
||
1.
|
Вступне заняття
|
2
|
2
|
-
|
2.
2.1.
2.2.
2.3.
|
Вокально-хорова робота:
Вокально-хорові вправи;
Спів творів;
Прослуховування музичних творів
|
170
( 90)
( 50)
(30)
|
56
16
10
30
|
114
74
40
-
|
3.
|
Музична грамота та сольфеджіо
|
36
|
18
|
18
|
4.
|
Екскурсії, конкурси, змагання,
свята
|
6
|
-
|
6
|
5.
|
Підсумкове заняття
|
2
|
-
|
6
|
Разом
|
216
|
76
|
140
|
Тематичний план (адаптований на 3 год. в
тиждень)
№
п/п
|
Кількість годин
|
|||
усього
|
Теоретичні
заняття
|
Практичні
заняття
|
||
1.
|
Вступне заняття
|
1
|
1
|
-
|
2.
2.1.
2.2.
2.3.
|
Вокально-хорова робота:
Вокально-хорові вправи;
Спів творів;
Прослуховування музичних творів
|
85
( 45)
( 25)
(15)
|
35
20
10
15
|
50
25
15
-
|
3.
|
Музична грамота та сольфеджіо
|
16
|
8
|
8
|
4.
|
Екскурсії, конкурси, змагання,
свята
|
3
|
-
|
6
|
5.
|
Підсумкове заняття
|
1
|
-
|
1
|
Разом
|
108
|
40
|
68
|
- 4 -
ЗМІСТ
ПРОГРАМИ
№
п/п
|
Дата
|
Тема заняття
|
Кількість
годин |
||||
1.
|
Ознайомлення з планом роботи
вокально-хорового колективу
|
1
|
|||||
2.
|
Правильна співоча постава учня
|
1
|
|||||
3.
|
Будова голосового апарата
|
1
|
|||||
4.
|
Правильне дихання під час співу
|
1
|
|||||
5.
|
Правильна вимова
|
1
|
|||||
6.
|
Просте двоголосся.
|
1
|
|||||
7.
|
Прості розміри 2/4.
|
1
|
|||||
8.
|
Прості розміри 3/4
|
1
|
|||||
9.
|
Прості розміри 4/4
|
1
|
|||||
10.
|
Вправи на розвиток навичок колективного співу.
|
1
|
|||||
11.
|
Елементарні музичні терміни
|
1
|
|||||
12.
|
Вправи на оволодіння навичками співочого дихання
|
1
|
|||||
13.
|
Вправи на оволодіння навичками дикції та
артикуляції.
|
1
|
|||||
14.
|
Вправи на формування правильної співочої постави
|
1
|
|||||
15.
|
Вправи на розвиток навичок колективного співу
|
1
|
|||||
16.
|
Б.Фільц «Дощик». Вивчення твору
|
1
|
|||||
17.
|
А.Філіпенко. «Зацвіла в долині» - виконання.
|
1
|
|||||
18.
|
Прослуховування: А.Аляб’єв. « Зимова дорога».
|
1
|
|||||
19.
|
Прослуховування:
Р.Бойко. « Лелека повернувся»
|
1
|
|||||
20.
|
Прослуховування:К.Вебер.
« Вечірня пісня».
|
1
|
|||||
21.
|
Елементарні музичні терміни.
|
1
|
|||||
22.
|
Поняття про вокально-інтонаційний слух.
|
1
|
|||||
23.
|
Сольфеджування та спів з листа.
|
1
|
|||||
24.
|
Метроритм.
|
1
|
|||||
25.
|
Аналіз музичних
творів.
|
1
|
|||||
26
|
Орієнтування в
тональностях( стійкі, нестійкі звуки).
|
1
|
|||||
27.
|
Вправи на розвиток
навичок вокально-інтонаційного слуху.
|
1
|
|||||
28.
|
Вправи на вміння
писати, аналізувати рух мелодії.
|
1
|
|||||
29.
|
Спів acapella
|
1
|
|||||
30.
|
Спів із
дотримуванням нюансів
|
1
|
|||||
31.
|
Спів дво -, триголосся
|
1
|
|||||
32.
|
Вправи на закріплення вокально-хорових навичок
|
1
|
|||||
33.
|
Звукоутворення, дихання, дикція, інтонування.
|
1
|
|||||
34.
|
М.Леонтович. «Щедрик» - вивчення.
|
1
|
|||||
35.
|
Ф.Колесса. « Шкільні співанки» -прослухову-вання.
|
1
|
|||||
36.
|
Вивчення музичних понять і термінів.
|
1
|
|||||
37.
|
Інтервали.
|
1
|
|||||
38.
|
Мажорний і мінорний тризвуки та їх обернення.
|
1
|
|||||
39.
|
Тритон, септакорд, модуляція, хроматизм.
|
1
|
|||||
40.
|
Різні форми усного диктанту.
|
1
|
|||||
41.
|
Спів мелодій у тональностях до трьох знаків.
|
1
|
|||||
42.
|
Імпровізація простих мелодій.
|
1
|
|||||
43.
|
Спів з листа мелодії зі складними обертами.
|
1
|
|||||
44.
|
Написання музичних диктантів обсягом 8-10 тактів.
|
1
|
|||||
45.
|
Спів з листа мелодії з хроматизмами.
|
1
|
|||||
46.
|
Спів вправи з використанням ритмічних груп.
|
1
|
|||||
47.
|
Спів дво- та триголосних вправ.
|
1
|
|||||
48.
|
Знайомство з вимогами до учасника складу хору.
|
1
|
|||||
49.
|
Виступи до Нового року та Різдва Христового.
|
1
|
|||||
50.
|
Вивчення на
зведених репетиціях хорових творів.
|
1
|
|||||
51.
|
Удосконалення
техніки виконання.
|
1
|
|||||
52.
|
Підготовка до
концертних виступів.
|
1
|
|||||
53.
|
Участь в концертних
виступах хору.
|
1
|
|||||
54.
|
Участь вихованців у
проведенні ігрових вправ.
|
1
|
|||||
55.
|
Відвідання оперного
театру, філармонії, концертів.
|
1
|
|||||
56.
|
Базові терміни й
теоретичні поняття з музичної грамоти.
|
1
|
|||||
57.
|
Музичні жанри та
форми.
|
1
|
|||||
58.
|
Стилі творів.
|
1
|
|||||
59.
|
Вимоги до гігієни
та збереження голосу.
|
1
|
|||||
60.
|
1
|
||||||
61.
|
Основи сценічної
культури.
|
1
|
|||||
62.
|
Прийоми створення музичного образу.
|
1
|
|||||
63.
|
Володіти основами академічного співу.
|
1
|
|||||
64.
|
Праця з хоровою партитурою.
|
1
|
|||||
65.
|
Застосування вокально-хорової інтонації.
|
1
|
|||||
66.
|
Користування динамічними й тембровими можливостями.
|
1
|
|||||
67.
|
Хорові твори у супроводі та acapella.
|
1
|
|||||
68.
|
Співпраця у колективі.
|
1
|
|||||
69.
|
Спів творів з концертного репертуару хору.
|
1
|
|||||
70.
|
Інтонування. Художня інтерпретація.
|
1
|
|||||
71.
|
Аналіз стилю хорового твору.
|
1
|
|||||
72.
|
Вокально-хорова робота над репертуаром.
|
1
|
|||||
73.
|
Ансамбль, його типи і види.
|
1
|
|||||
74.
|
Спів кантиленних вправ.
|
1
|
|||||
75.
|
Спів метро-ритмічних вправ.
|
1
|
|||||
76.
|
Спів без супроводу у дво-. Три- та чотириголоссі.
|
1
|
|||||
77.
|
Оволодіння різними видами вокалізації.
|
1
|
|||||
78.
|
Виконання класичних творів acapella.
|
1
|
|||||
79.
|
Вивчення твору « Слава, Єдинородний»
М.Бортнянського.
|
1
|
|||||
80.
|
Вивчення « Тріо» М.Бортнянського.
|
1
|
|||||
81.
|
Вивчення « Херувимська» Л.Дичко.
|
1
|
|||||
82.
|
Вивчення « Сонячне коло» Л.Дичко.
|
1
|
|||||
83.
|
Вивчення « Щедрик»М.Леонтовича.
|
1
|
|||||
84.
|
Вивчення « Дударик» М.Леонтовича.
|
1
|
|||||
85.
|
Вивчення « Їхав козак на війноньку».
|
1
|
|||||
86.
|
Вивчення « А вже весна» М.Лисенка.
|
1
|
|||||
87.
|
Вивчення « Туча» Б.Лятошинського
|
1
|
|||||
88.
|
Спів творів з репертуару колективу.
|
1
|
|||||
89.
|
Удосконалення вокально-хорових навичок.
|
1
|
|||||
90.
|
Прослуховування музичних творів.
|
1
|
|||||
91.
|
Робота з партитурою.
|
1
|
|||||
92.
|
Метро-ритмічні складнощі хорових творів.
|
1
|
|||||
93.
|
Спів канонів і поліфонічних творів.
|
1
|
|||||
94.
|
Вивчення на зведених репетиціях хорових творів.
|
1
|
|||||
95.
|
Підготовка до концертних виступів.
|
1
|
|||||
96.
|
Участь у концертних виступах.
|
1
|
|||||
97.
|
Вивчення базових термінів з музичної грамоти.
|
1
|
|||||
98.
|
Музичні жанри та форми.
|
1
|
|||||
99.
|
Стилі музичних творів.
|
1
|
|||||
100.
|
Вимоги до гігієни та збереження голосу.
|
1
|
|||||
101.
|
Вимоги до співацької постави.
|
1
|
|||||
102.
|
Основи сценічної культури.
|
1
|
|||||
103.
|
Прийоми створення музичного образу.
|
1
|
|||||
104.
|
Підсумковий концертний виступ.
|
1
|
|||||
105.
|
Підсумкове заняття
|
1
|
|||||
106.
|
Екскурсія на концерт.
|
1
|
|||||
107.
|
Екскурсія на виставу.
|
1
|
|||||
108.
|
Підсуковий концерт.
|
1
|
|||||
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Учні повинні знати:
- терміни та
поняття хорового співу;
- терміни та поняття музичної грамоти та сольфеджіо;
- види хорів;
- будову та принципи роботи голосового апарату;
- професійні вимоги до учасників хорового колективу.
Учні повинні вміти:
- інтонаційно чисто заспівати вивчений твір або пісню з репертуару
молодшого хору;
- показати володіння елементарними вокально-хоровими
навичками ( дихання, дикція, артикуляція, співоча постава);
- прочитати з листа нескладну мелодію , визначити на
слух високу або низьку співочі позиції, чисте або фальшиве інтонування;
- орієнтуватися в простому двоголоссі.
- 8 -
ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ ДЛЯ
ВОКАЛЬНО-ХОРОВОГО
КОЛЕКТИВУ.
Основне обладнання
|
Кількість шт.
|
Музичні інструменти
|
|
Акордеон
|
1
|
Баян
|
1
|
Бубон
|
2
|
Дзвіночки ( високі, низькі)
|
1
|
Електроорган
|
1
|
Камертон
|
1
|
Кастаньєти
|
3
|
Ложки металеві та дерев’яні
|
12
|
Маракаси
|
1
|
Метроном
|
1
|
Синтезатор
|
1
|
Сопілка
|
4
|
Тамбурини
|
2
|
Трикутники
|
2
|
Фортепіано
|
1
|
Таблиці та плакати
|
|
Таблиці з нотної грамоти
|
1 комплект
|
Плакати для слухання музики
|
1 комплект
|
Картини
|
|
Портрети українських композиторів
|
1 комплект
|
Портрети зарубіжних композиторів
|
1 комплект
|
Бібліографія
1.Обелян Л. Сто канонов для детского хора. – М.:Музыка. 1969.
2.Ф.Колесса.
Шкільний співаник. – К.: Музична Україна. 1991.
3.Лисенко М. Молодощі – К.: Музична Україна. 1990.
4.Музика в школі. Збірник статей. – К.:Музика. 1977.
5.Пигров.К.Керавництво хором. – М.:Музика. 1964.
6.Попов.В. Организационные и методические основы работы самодеятельного хора.
– М.:Музыка. 1961.
7.Раввінов
О.Методика хорового співу в школі . – К.: Музична Україна. 1971.
8.Робота з дитячим хором. – М.: Музика. 1981.
9.Соколов В. Дирижер, педагог,
композитор. – М.:Музыка.1988.
10.Соколов
В. Спів в дитячому хорі. – М.1980.
11.Соколова О. Двоголосний спів у молодшому хорі. –
К.1987.
12.Тихеева Л. Школа хорового пения для I-IVкл. – М.:Музыка.1966.
13.Шацька
В.Музика в школі: книга 1. – М.:АПН
РСФСР, 1952.
ОРІЄНТОВНИЙ
РЕПЕРТУАР МОЛОДШОГО ХОРУ.
1.Аляб’єв А. « Зимова дорога».
2.Бойко Р. « Аист вернулся».
3.Вебер К.
« Вечірня пісня».
4.Вериківський М. « Котику сіренький».
5.Гретрі А. « Суперечка».
6.Дремлюга М. « Вербовая дощечка».
7.Завалішина М. « Ми любимо весну».
8.Колодуб Ж. « Осінь».
9. Кос-Анатольський А. « Осінь».
10. Кюі Ц. « Осінь».
11. Мясков К. « Зимонька», « Снігурі».
12.Степовий Я. « Проліски», « Щебетала пташечка»,
Гагілочка».
13. Стеценко К. « Ой на горі жито».
14.Тилик В. « Весняні дарунки».
15.Філіпенко А. « Зацвіла в долині».
16.Фільц Б. « Дощик», « Жук - жученко», « Заєць».
17.Шуман Р. « Тихий вечір».
Немає коментарів:
Дописати коментар